Maleje sprzedaż aut osobowych i dostawczych
Ograniczenia produkcyjne wciąż dają o sobie znać. Przewidywania na pierwszą połowę przyszłego roku nie są optymistyczne
02.12.2021

Maleje sprzedaż aut osobowych i dostawczych

Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t spadła w listopadzie 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (października 2021 roku). Skumulowana liczba rejestracji po jedenastu miesiącach 2021 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2020 roku.


W jedenastym miesiącu 2021 roku rynek nowych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t zanotował spadek w porównaniu do analogicznego miesiąca 2020 roku oraz wzrost wobec poprzedniego miesiąca. To piąty z rzędu (a szósty w tym roku) spadek sprzedaży r/r.

Tradycyjnie ostatni kwartał roku to okres wzrostu zakupów. W tym roku sprzedaż aut była niższa w listopadzie (podobnie jak w październiku) niż w czerwcu, lipcu czy sierpniu. Tak jak w poprzednich miesiącach, ta sytuacja to w głównej mierze efekt problemów rynku motoryzacyjnego związanych z ograniczeniem dostępności aut. Produkcja niektórych modeli została znacznie ograniczona lub wręcz zastopowana do końca roku. Stan ten jest spowodowany brakiem półprzewodników niezbędnych do wyposażenia współczesnych samochodów.

Wskaźnikiem pokazującym rosnące problemy z dostępnością aut jest zjawisko spadającego reeksportu samochodów osobowych. W tym roku jego udział nie przekroczył w żadnym miesiącu 10% dla samochodów osobowych, a w listopadzie wyniósł około 5 procent.

SAMAR

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w listopadzie 2021 roku zarejestrowano w Polsce 37 946 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 20,28% (-9 652 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 4,05% (+1 476 szt.) więcej niż w październiku 2021 roku. Dane skumulowane (476 952 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2021 roku o 11,29% (+48 380 szt.).

Rynek samochodów osobowych

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła październik 2021 rok na 6. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane).

Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku. Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 99 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (142 samochody na 10 000 mieszkańców), Czechy (170 szt. na 10 000 mieszkańców) oraz Słowenia (238 szt. na 10 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w październiku 2021 roku (ostatnie dostępne dane) 201 zarejestrowanych samochodów na 10 000 mieszkańców.

PZPM
Rynek sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych (PZPM)

Lider sprzedaży na rynku aut osobowych

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 67 753 auta tej marki, o 24,75% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 16,50%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 41 918 szt., o 17,81% mniej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 10,21%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 31 407 samochodów, o 2,31% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,65%.

Na czwartej pozycji była KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 30 287 szt., o 40,39% więcej niż w 2020 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,38%. Na piątej pozycji w rankingu skumulowanych wyników jest Hyundai. W 2021 r. zarejestrowano dotychczas 24 873 auta tej marki, o 55,15% więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,06%. Warto zauważyć, że Hyundai w zestawieniu miesięcznym wyprzedził w listopadzie Volkswagena i siostrzaną markę KIA, dzięki czemu awansował na trzecią pozycję.

PZPM
Rynek sprzedaży samochodów wg. rodzaju paliwa (PZPM)


Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2021 roku jest dotychczas Toyota Corolla (19 968 szt.; +28,69% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (13 477 szt.; -1,95% r/r) oraz Skoda Octavia (12 113 szt. -27,95% r/r), następnie Dacia Duster (11 202 szt.;-0,91/r), a za nią Toyota RAV4 (10 525 szt.; +25,66% r/r). (oprac. ww)