Leasing w ramach projektu „Mój Elektryk”
Wraz z programem Mój elektryk, Polska obiera kurs na zrównoważoną mobilność
16.11.2021

Leasing w ramach projektu „Mój Elektryk”

Bank Ochrony Środowiska S.A. podpisał pierwsze umowy z firmami leasingowymi w ramach realizacji programu „Mój elektryk”. Klienci Arval Service Lease Polska, LeasePlan Fleet Management (Polska) oraz Volkswagen Financial Services już wkrótce będą mogli uzyskać dotacje do leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Dotacje mają przyspieszyć proces transformacji transportu w kierunku zeroemisyjnym.

W ramach ścieżki leasingowej Programu Priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) „Mój elektryk”, BOŚ udziela firmom i instytucjom dopłaty do kosztów leasingu fabrycznie nowych pojazdów osobowych i dostawczych. Do współpracy przy wdrażaniu projektu BOŚ zaprosił firmy leasingowe. Nabór leasingodawców prowadzony jest w trybie ciągłym zaś zainteresowane firmy mogą dołączyć do programu w dowolnym momencie.

- Celem programu „Mój elektryk” jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie oraz wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych - komentuje Wojciech Hann, prezes zarządu Banku Ochrony Środowiska S.A.

Maciej Chorowski, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podkreśla z kolei rolę kooperacji w tego typu projektach.

- Dopłaty do leasingu ekologicznych samochodów zadecydują o sukcesie programu „Mój elektryk”. Chciałbym jednak podkreślić, że w tym programie poza celami ekonomicznymi i klimatycznymi, które przed nami, jeden milowy krok mamy już za sobą. Jest nim zbudowanie sprawnego modelu współpracy pomiędzy sektorami: publicznym, bankowym i leasingowym. „Mój elektryk” to dobry przykład na to, jak może i powinna przebiegać kooperacja szerokiego grona interesariuszy w projektach odpowiadających na konkretną potrzebę środowiskową i społeczną - uzupełnia Maciej Chorowski.

Dopłatami do leasingu mogą być w szczególności objęte: pojazdy zeroemisyjne kategorii M1 (samochody osobowe do przewozu max. 8 osób) oraz pojazdy kategorii N1 (pojazdy dostawcze z masą do 3,5 t). Wysokość dopłaty do leasingu jest uzależniona od kategorii leasingobiorcy i typu pojazdu.

- Średnio cztery na pięć nowych aut w Polsce trafia do przedsiębiorców - to grupa z największym potencjałem użytkowania także aut elektrycznych. Pamiętaliśmy o tym, konstruując budżet programu „Mój elektryk”, a w tej chwili z myślą o szeroko rozumianym biznesie, uruchamiamy dwie ścieżki dofinansowywania „elektryków” – leasingową i zakupową. W przypadku leasingu wnioski o dopłaty będą składane bezpośrednio w firmie leasingowej. Dzięki temu udało się nam maksymalnie zredukować procedury. Z pożytkiem dla biznesu i środowiska - komentuje Artur Lorkowski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W programie „Mój elektryk” formalności są maksymalnie uproszczone. Obowiązuje zasada „jednego okienka”, tzn. wniosek o dotację i leasing załatwia się w firmie leasingowej, która podpisała umowę z BOŚ. Z dopłat do leasingu mogą skorzystać m.in.: przedsiębiorcy, osoby fizyczne, spółdzielnie i rolnicy indywidualni, jednostki sektora finansów publicznych, stowarzyszenia i fundacje oraz kościoły oraz inne związki wyznaniowe.

- To niezwykle ważny moment dla całej branży wynajmu i leasingu pojazdów. Program dopłat do samochodów elektrycznych dostępny dla wszystkich użytkowników aut może istotnie wspomóc rozwój elektromobilności w Polsce. Nareszcie ekologiczne pojazdy będą bardziej przystępne cenowo. Po uwzględnieniu dofinansowania z programu „Mój Elektryk” nasi klienci zapłacą miesięczną ratę niższą od 300 do nawet 800 zł. Umowę na takich warunkach mogą podpisać wszyscy – od osób prywatnych, przez małe i średnie firmy aż po duże korporacje. Co istotne, klienci, którzy skorzystają z dotacji za pośrednictwem firm leasingujących lub wynajmujących pojazdy, nie będą musieli martwić się o formalności, bo to po stronie usługodawcy będzie ich dopełnienie. Nasi klienci mogą też skorzystać z pakietu Arval GO ELECTRIC i zacząć od testowania auta elektrycznego przez 3 miesiące, a następnie w ramach umowy wliczyć w ratę opłaty za stację ładowania czy wakacyjne auto spalinowe - komentuje Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska.

BOŚ


- Wszyscy z nas, od rządów po liderów biznesu, mamy obowiązek dbania o naszą planetę. Decyzje i działania, które dziś podejmujemy determinują to, jaką przyszłość zostawimy naszym dzieciom i wnukom. Dlatego LeasePlan zobowiązał się do osiągnięcia zerowej emisji CO2 z zarządzanej floty do 2030 roku. Wspieranie przejścia na mobilność elektryczną to najlepsza inwestycja, jakiej mogą dokonać rządy. Pojazdy elektryczne są jednym z najbardziej efektywnych sposobów walki ze zmianami klimatu. Wraz z programem Mój elektryk, Polska obiera kurs na zrównoważoną mobilność. Bardzo cieszy nas udział w tym programie, który poprzez dotację do zakupu samochodu elektrycznego znacznie obniża koszt jego wynajmu długoterminowego, a tym samym otwiera drzwi dla naszych Klientów do zmiany samochodu spalinowego na elektryczny - komentuje Rogier Klop dyrektor zarządzający LeasePlan Fleet Management (Polska).

- Około 70% nowych pojazdów rejestrowanych w Polsce to samochody firmowe, a ich znaczna część finansowana jest leasingiem. Dlatego cieszymy się, że program dopłat poszerzył się o tę formę finansowania, kluczową dla zmodernizowania parku samochodowego w Polsce. Jako część Grupy Volkswagen i lider rynku leasingu i CFM w Polsce oferujemy już dziś finansowanie aut elektrycznych marek Grupy VW. Dzięki programowi dopłat będziemy mogli wzmocnić ofertę i efektywniej wspierać naszych klientów w wymianie ich floty na pojazdy ekologiczne - komentuje Mikołaj Woźniak, prezes zarządu Volkswagen Financial Services sp. z o.o.

Warto przypomnieć, że w programie „Mój elektryk” od 12 lipca br. w NFOŚiGW trwa nabór wniosków od osób fizycznych chcących otrzymać dotację do zakupionego osobowego samochodu elektrycznego. Nabór potrwa do 31 września 2025 r. Kwota dopłaty sięga w tym naborze 18 750 zł, a w przypadku rodzin wielodzietnych (posiadaczy Karty Dużej Rodziny, dalej KDR) – nawet 27 000 zł. (ww)