Lakier którego kolor można zmienić
Patent Toyoty ma zdecydowanie przyspieszyć i ułatwić zmianę barw auta
06.05.2024

Lakier którego kolor można zmienić

Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła i ciepła. Technika ta pozwoliłaby zmodyfikować kolor auta o wiele taniej i prościej niż obecnie.

 


W marcu 2024 roku Urząd Patentowy i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych (USPTO) opublikował wniosek patentowy Toyoty z 2022 roku dotyczący lakieru, którego kolor można zmienić szybko i kompleksowo. Z rozwiązania mogliby skorzystać m.in. dealerzy, by sprzedawać auta dokładnie w takich kolorach, jakich oczekują klienci, oraz właściciele pojazdów, aby być na bieżąco z trendami lub po prostu cieszyć się odmianą.

Modyfikacja koloru auta to wymagający, czasochłonny i kosztowny proces


Ponowne lakierowanie auta składa się z kilku etapów, wymaga pozostawienia auta na przynajmniej tydzień w serwisie. Alternatywą jest oklejenie auta folią winylową. To rozwiązanie jest jednak mało trwałe i również stosunkowo drogie.

Patent Toyoty ma zdecydowanie przyspieszyć i ułatwić zmianę barw auta, bo nie wymaga pokrywania samochodu dodatkową zewnętrzną powłoką, a cała technika jest dość prosta w obsłudze dla dealerów i warsztatów samochodowych, dlatego jest możliwe komercyjne zastosowanie. System został opracowany przez zespół Toyota Motor Engineering & Manufacturing North America.

Uzyskanie wybranego koloru wymaga zastosowania światła o określonej częstotliwości (Foto: mat. prasowe/ Toyota)


Jak opisano w zgłoszeniu, samochód należy wprowadzić do specjalnego tunelu zbudowanego z elementów grzewczych, które otaczają auto z wszystkich stron. Kiedy powierzchnia lakieru jest podgrzewana, przesuwany jest nad nią panel emitujący światło zwany modulatorem kolorów, aby dokonać pełnej transformacji. Uzyskanie wybranego koloru wymaga zastosowania światła o określonej częstotliwości oraz utrzymania lakieru w ustalonej temperaturze przez odpowiedni czas.

Według wniosku patentowego Toyoty proces jest kontrolowany przy użyciu elektronicznej jednostki sterującej (ECU) wbudowanej w modulator kolorów. Urządzenie może być sterowane przez operatora lub robota. Modulator komunikuje się zdalnie z serwerem oraz czujnikami temperatury wbudowanymi w karoserię pojazdu, aby dobrać właściwe ustawienia dla określonego koloru. (ms)