Łada Niva wciąż kusi
Nowa Łada Niva Travel nadal ma ten sam zdecydowany charakter

Łada Niva wciąż kusi

Łada, którą pamiętamy z dawnych lat, kusiła przede wszystkim napędem 4x4 i prostą budową. Teraz jest to już auto w nowoczesnym stylu, połączonym z komfortem. Do pełnej nazwy dodano słowo „Travel”, co nie bez przyczyny kojarzy się z podróżowaniem.


Do wyboru jest pięć opcji wyposażenia, począwszy od Classica, a skończywszy na Luxe OffRoad. Pięciomiejscowe nadwozie o rozstawie osi 2450 mm, wyposażone jest w benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 1690 cm3. Moc 58,5 KW (80 KM) pozwala osiągnąć maksymalny moment obrotowy 127,4 Nm przy 4000 obr/min i maksymalną prędkość 140 km/h. 19 sekund do setki, jak na obecne czasy to niewiele, ale w końcu jest to auto terenowe. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 10,2 l/100 km, miejskim 13,4, l/100 km, a w trasie 8,5 litra na 100 km. Samochód posiada 58 litrowy zbiornik paliwa.

Lada Travel
W przednim zawieszeniu zastosowano niezależne, wahacze, sprężyny, hydrauliczne amortyzatory teleskopowe i stabilizator poprzeczny. Z tyłu zależne, sprężyny, hydrauliczne amortyzatory teleskopowe


Dopuszczalna masa całkowita wynosi 1860 kg. Zawieszenie z przodu to niezależne, wahacze, sprężyny, hydrauliczne amortyzatory teleskopowe, stabilizator poprzeczny. Natomiast tył to zależne sprężyny, hydrauliczne amortyzatory teleskopowe.

W wersji Classic jest m.in. napęd na cztery koła, blokadę mechanizmu różnicowego, ABS, EBD, tylną kanapę ze składanym oparciem, gniazdo 12V i USB, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, zderzaki w kolorze nadwozia. Niestety, w tej wersji nie ma klimatyzacji, co jest dość dużym minusem. Wszystko to w cenie brutto 71 900 zł.

Lada Travel
Przestronne wnętrze rosyjskiego SUV-a oferuje ergonomiczne fotele, system informacyjno-rozrywkowy z ekranem dotykowym ze zintegrowaną nawigacją oraz  klimatyzację


Kolejna wersja – Comfort jest droższa o 5000 zł. Otrzymujemy tu dodatkowo klimatyzację, podłokietnik fotela kierowcy z uchwytami na kubki, podgrzewane przednie siedzenia, chłodzony schowek, 15 calowe koła ze stopów lekkich. Najdroższą wersję można nabyć w Polsce za 85 900 zł. Nie jest to mało. Jednak trudno szukać konkurenta dla terenowego samochodu, który może także budzić wiele emocji w mieście. Konkurentem jest Dacia Duster, która odniosła rynkowy sukces. Jednak wiele wskazuje na to, że podzespoły wykorzystywane w Dacii znajdą swoje miejsce w Ładzie, a te z Łady w Dacii. Co do Łady, to kontrowersje może budzić brak silnika wysokoprężnego. Widząc w jakim kierunku podąża motoryzacja, ruch ten jest przemyślany i bardziej należy się spodziewać wersji napędzanej prądem.

Lada Travel
Kanciaste nadkola zdradzają terenowy charakter Łady Niva Travel


Czy Łada Niva Travel odniesie sukces w Polsce tak jak Dacia Duster? Zależy to od wielu czynników. Dacia ma tą przewagę, że będąc w Grupie Renault korzysta z jednej sieci serwisowo-dilerskiej. Nie mniej połączenie sił Dacii i Łady mogłoby zagrozić innym markom sprzedającym samochody w tym segmencie.