Kurczy się rynek nowych aut w Unii Europejskiej
We wrześniu 2021 r. liczba rejestracji samochodów osobowych w Unii Europejskiej nadal spadała. Popyt w regionie skurczył się o 23,1% do 718 598 sztuk, co oznacza najniższą liczbę rejestracji we wrześniu od 1995 roku. Ten spadek sprzedaży był w dużej mierze spowodowany brakiem podaży pojazdów z powodu trwającego niedoboru komponentów (półprzewodników).
Słabe wyniki z ubiegłego miesiąca zostały odtworzone na poziomie krajowym, a wszystkie główne rynki UE odnotowały dwucyfrowe spadki: Włochy (-32,7%), Niemcy (-25,7%), Francja (-20,5%) i Hiszpania (-15,7%).
W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2021 r. rejestracje samochodów w całej UE wzrosły o 6,6 proc., osiągając 7,5 mln sztuk, ponieważ znaczne wzrosty na początku roku pomogły utrzymać łączne wolumeny na dodatnim poziomie. Spoglądając na największe rynki UE, Włochy odnotowały największy jak dotąd wzrost (+20,6%) czyli 1 165 491 nowych samochodów, a następnie Hiszpania z rejestracją nowych aut na poziomie 647 955 (+8,8%) i Francja 1 260 373 samochodów (+8,0%).
Na tle krajów UE Polska odnotowała wzrost na poziomie + 17,7% gdzie od stycznia do września 2021 roku zarejestrowano 347 275 nowych aut. Z kolei niemiecki rynek motoryzacyjny powrócił do ujemnego poziomu (-1,2%) czyli 2 017 561 zarejestrowanych nowych samochodów osobowych. (ww)
NEW PASSENGER CAR REGISTRATIONS, BY MANUFACTURER | ||||||||||
EUROPEAN UNION | ||||||||||
sty.00 | +0,0 | |||||||||
% share1 | Units | % change | % share1 | Units | % change | |||||
'21 | '20 | 2021 | 2020 | 21/20 | '21 | '20 | 2021 | 2020 | 21/20 | |
Volkswagen Group | 21,7 | 23,1 | 156 228 | 216 169 | -27,7 | 26,1 | 25,8 | 1 966 275 | 1 818 649 | +8,1 |
Volkswagen | 9,9 | 10,1 | 71 192 | 94 740 | -24,9 | 11,6 | 11,5 | 874 556 | 811 723 | +7,7 |
Skoda | 4,2 | 5,5 | 30 489 | 51 467 | -40,8 | 5,4 | 5,7 | 406 119 | 403 771 | +0,6 |
Audi | 3,8 | 4,0 | 27 397 | 37 518 | -27,0 | 4,8 | 4,7 | 364 389 | 332 284 | +9,7 |
Seat2 | 3,3 | 3,1 | 23 364 | 28 580 | -18,3 | 3,7 | 3,3 | 279 212 | 230 533 | +21,1 |
Porsche | 0,5 | 0,4 | 3 528 | 3 657 | -3,5 | 0,5 | 0,5 | 39 639 | 38 137 | +3,9 |
Others | 0,0 | 0,0 | 258 | 207 | +24,6 | 0,0 | 0,0 | 2 360 | 2 201 | +7,2 |
STELLANTIS | 20,6 | 22,6 | 148 283 | 211 385 | -29,9 | 22,1 | 21,8 | 1 664 243 | 1 536 842 | +8,3 |
Peugeot | 5,7 | 6,9 | 41 004 | 64 320 | -36,3 | 6,7 | 6,8 | 501 074 | 476 571 | +5,1 |
Fiat | 4,2 | 5,2 | 30 173 | 48 429 | -37,7 | 4,7 | 4,6 | 355 386 | 325 567 | +9,2 |
Citroen | 4,0 | 4,1 | 29 059 | 38 750 | -25,0 | 4,3 | 4,3 | 322 044 | 302 761 | +6,4 |
Opel/Vauxhall | 4,2 | 3,7 | 30 448 | 34 975 | -12,9 | 4,1 | 3,9 | 305 170 | 272 322 | +12,1 |
Jeep | 1,3 | 1,4 | 9 323 | 13 343 | -30,1 | 1,3 | 1,1 | 96 076 | 78 267 | +22,8 |
Lancia/Chrysler | 0,4 | 0,5 | 2 946 | 4 694 | -37,2 | 0,5 | 0,4 | 35 270 | 29 392 | +20,0 |
DS | 0,4 | 0,3 | 3 202 | 2 931 | +9,2 | 0,4 | 0,4 | 29 101 | 27 916 | +4,2 |
Alfa Romeo | 0,3 | 0,4 | 1 834 | 3 582 | -48,8 | 0,2 | 0,3 | 17 180 | 21 579 | -20,4 |
Others5 | 0,0 | 0,0 | 294 | 361 | -18,6 | 0,0 | 0,0 | 2 942 | 2 467 | +19,3 |
Renault Group | 12,0 | 11,8 | 86 159 | 110 178 | -21,8 | 10,1 | 11,5 | 759 714 | 812 570 | -6,5 |
Renault | 7,3 | 7,7 | 52 535 | 72 266 | -27,3 | 6,3 | 7,6 | 475 659 | 539 803 | -11,9 |
Dacia | 4,6 | 4,0 | 33 269 | 37 790 | -12,0 | 3,7 | 3,8 | 281 577 | 270 233 | +4,2 |
Alpine | 0,0 | 0,0 | 208 | 58 | +258,6 | 0,0 | 0,0 | 1 299 | 726 | +78,9 |
Lada | 0,0 | 0,0 | 147 | 64 | +129,7 | 0,0 | 0,0 | 1 179 | 1 808 | -34,8 |
Hyundai Group | 10,6 | 7,2 | 76 238 | 67 386 | +13,1 | 8,3 | 7,2 | 622 989 | 508 306 | +22,6 |
Hyundai | 5,3 | 3,9 | 37 991 | 36 341 | +4,5 | 4,2 | 3,7 | 317 982 | 260 062 | +22,3 |
Kia | 5,3 | 3,3 | 38 247 | 31 045 | +23,2 | 4,1 | 3,5 | 305 007 | 248 244 | +22,9 |
BMW Group | 6,4 | 6,1 | 45 907 | 56 991 | -19,4 | 6,8 | 6,5 | 508 714 | 458 829 | +10,9 |
BMW | 5,4 | 4,8 | 39 042 | 44 803 | -12,9 | 5,5 | 5,3 | 415 432 | 373 192 | +11,3 |
Mini | 1,0 | 1,3 | 6 865 | 12 188 | -43,7 | 1,2 | 1,2 | 93 282 | 85 637 | +8,9 |
Toyota Group | 6,1 | 5,9 | 43 781 | 54 722 | -20,0 | 6,4 | 5,7 | 481 043 | 401 632 | +19,8 |
Toyota | 5,7 | 5,6 | 41 147 | 52 070 | -21,0 | 6,1 | 5,4 | 456 775 | 379 392 | +20,4 |
Lexus | 0,4 | 0,3 | 2 634 | 2 652 | -0,7 | 0,3 | 0,3 | 24 268 | 22 240 | +9,1 |
Daimler | 4,9 | 6,6 | 34 922 | 61 292 | -43,0 | 5,4 | 6,1 | 405 221 | 429 392 | -5,6 |
Mercedes | 4,4 | 6,3 | 31 972 | 58 615 | -45,5 | 5,1 | 5,9 | 381 860 | 416 492 | -8,3 |
Smart | 0,4 | 0,3 | 2 950 | 2 677 | +10,2 | 0,3 | 0,2 | 23 361 | 12 900 | +81,1 |
Ford | 4,3 | 5,3 | 30 643 | 49 828 | -38,5 | 4,2 | 5,0 | 313 540 | 352 981 | -11,2 |
Volvo | 1,8 | 2,1 | 12 758 | 19 168 | -33,4 | 2,2 | 2,2 | 165 502 | 154 124 | +7,4 |
Nissan | 1,8 | 2,2 | 13 209 | 20 622 | -35,9 | 1,8 | 2,2 | 133 345 | 152 174 | -12,4 |
Mazda | 1,8 | 1,4 | 12 668 | 13 508 | -6,2 | 1,3 | 1,2 | 96 247 | 81 886 | +17,5 |
Jaguar Land Rover Group | 0,7 | 0,7 | 5 151 | 6 907 | -25,4 | 0,7 | 0,7 | 56 039 | 48 563 | +15,4 |
Land Rover | 0,6 | 0,5 | 4 169 | 5 052 | -17,5 | 0,5 | 0,5 | 41 379 | 35 166 | +17,7 |
Jaguar | 0,1 | 0,2 | 982 | 1 855 | -47,1 | 0,2 | 0,2 | 14 660 | 13 397 | +9,4 |
*ACEA