Kultowy Fiat 500 prezentowany na wystawie „Automania"
Kultowy Fiat 500 prezentowany na wystawie „Automania" w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku
22.07.2021

Kultowy Fiat 500 prezentowany na wystawie „Automania"

W Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA) w Nowym Jorku można oglądać wystawę „Automania", gdzie prezentowane są projekty architektoniczne, plakaty, fotografie, obrazy, rzeźby i oczywiście samochody, w tym Fiat 500 F (1968), który od 2017 roku wchodzi w skład kolekcji amerykańskiego Muzeum. Odrestaurowany i podarowany przez Heritage Stellantis, legendarny Fiat, na całym świecie jest symbolem włoskiego designu i stylu, wciąż fascynującym po 64 latach istnienia.

W ramach wystawy, w „Sculpture Garden” Muzeum można podziwiać pięć samochodów, w tym Fiata 500 F. Wybrany, odrestaurowany i podarowany nowojorskiemu Muzeum przez dział Heritage Stellantis, ten mały-wielki samochód stał się częścią stałej kolekcji w 2017 roku, z okazji 60. rocznicy powstania legendarnego „cinquino".

 

Fiat 500
Fiat 500 F z 1968 roku


- Prawdą jest nie tylko to, że Fiat 500 odcisnął swój wielki i niezatarty ślad na historii motoryzacji, ale również to, że nigdy nie był li tylko samochodem - powiedział Roberto Giolito, dyrektor działu Heritage Stellantis.

Prezentowany w MoMA Fiat 500 należy do serii F, najsłynniejszej 500 w historii i produkowanej w latach 1965-1972 w największej liczbie egzemplarzy. Jeśli doliczyć do niej pozostałe wersje pierwszej generacji (Sport, D, L, R), to w latach 1957-1975 wyprodukowano łącznie ponad cztery miliony sztuk tego kultowego samochodu.

 

Fiat 500
Fiat 500 F z 1968 roku

Zaprojektowana przez Dante Giacosę i wprowadzona na rynek w 1957 roku, 500-ka, została zaprojektowana, jako samochód ekonomiczny, który miał zmotoryzować kontynent europejski po II wojnie światowej. U podstaw prjektu była idea, by wysokiej jakości wzornictwo mogło być przystępne dla wszystkich. Dlatego też, pomimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych, projekt Giacosy maksymalizował przestrzeń wewnątrz, zapewniając zaskakująco dużo miejsca, by pomieścić czterech pasażerów. Montowany w standardzie składany dach z tkaniny nadawał temu ekonomicznemu samochodowi luksusowego charakteru, redukując jednocześnie użycie stali, niezwykle cennego w tamtych czasach materiału wykorzystywanego w produkcji. (oprac. ww)