Kamper - najlepiej nowy
Polscy dilerzy nie zwalniają tempa w sprowadzaniu nowych pojazdów
14.10.2021

Kamper - najlepiej nowy

Zainteresowanie caravaningiem nie słabnie. W trzecim kwartale br. utrzymał się bardzo dynamiczny rozwój rynku kamperów w Polsce, notowany wcześniej również w pierwszych dwóch kwartałach 2021 roku. Bardzo duże wzrosty pierwszych rejestracji nowych kamperów i przyczep utrzymały dynamikę z pierwszego półrocza, spowolnił jednak przyrost sprowadzonych z zagranicy używanych kamperów oraz przyczep kempingowych.


Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w III kwartałach 2021 opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Od początku roku zarejestrowano 1 862 sztuk nowych kamperów, co stanowi ponad dwa razy więcej niż w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 roku. Przełożyło się to na wzrost o 982 szt. w skali roku (+ 112 %).

Pierwsze rejestracje nowych samochodów kempingowych
w Polsce w okresie sty-wrz 2021. Top 10 marek

 
 

Pozycja

Marka

I-IX 2021

I-IX 2020

zmiana % r/r

 

1

VOLKSWAGEN

464

217

113,8%

 

2

ROLLER TEAM

249

135

84,4%

 

3

BENIMAR

227

90

152,2%

 

4

DETHLEFFS

124

92

34,8%

 

5

CI

114

49

132,7%

 

6

CHAUSSON

80

44

81,8%

 

7

WESTFALIA

48

0

 

 

8

ADRIA

46

17

170,6%

 

9

RIMOR

41

10

310,0%

 

 

CAPRON

41

39

5,1%

 

 

 

 

 

 

 

Pozostałe

428

187

128,9%

 

Ogółem

1862

880

111,6%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

     


W przypadku nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w powyższym okresie 887 szt.
co stanowi dynamikę na poziomie 83% (wzrost o 402 szt.).

Pierwsze rejestracje nowych przyczep kempingowych
w Polsce w okresie sty-wrz 2021. Top 10 marek

 
 

Pozycja

Marka

I-IX 2021

I-IX 2020

zmiana % r/r

 

1

HOBBY

256

192

33,3%

 

2

DETHLEFFS

179

86

108,1%

 

3

NIEWIADÓW

98

28

250,0%

 

4

KNAUS

92

49

87,8%

 

5

FENDT CARAVAN

55

31

77,4%

 

6

WEINSBERG

48

20

140,0%

 

7

ADRIA

47

35

34,3%

 

8

STERCKEMAN

26

7

271,4%

 

9

TABBERT

20

20

0,0%

 

10

LMC CARAVAN

7

1

600,0%

 

 

BAILEY

7

0

 

 

Pozostałe

52

16

225,0%

 

Ogółem

887

485

82,9%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

     


Na rynku sprowadzanych używanych pojazdów kempingowych również utrzymały się wzrosty, ale widoczne jest osłabienie trendu wzrostowego. Łącznie w pierwszym półroczu zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 1 672 szt. (wzrost o 353 szt. r/r) używanych samochodów kempingowych (kamperów).

Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w Polsce w okresie sty-wrz 2021. Top 10 marek

 
 

Marka

I-IX 2021

I-IX 2020

zmiana % r/r

 

 

FIAT

604

505

19,6%

 

 

FORD

152

116

31,0%

 

 

VOLKSWAGEN

106

81

30,9%

 

 

PEUGEOT

92

69

33,3%

 

 

MERCEDES-BENZ

89

42

111,9%

 

 

CITROEN

68

68

0,0%

 

 

HYMER

45

39

15,4%

 

 

RENAULT

43

19

126,3%

 

 

BUERSTNER

39

34

14,7%

 

 

PILOTE

24

8

200,0%

 

 

Pozostałe

410

338

21,3%

 


Podobny trend widoczny jest na rynku używanych przyczep kempingowych, na którym odnotowano w pierwszych trzech kwartałach wzrost o 10 %, do poziomu 6 471 egz. (więcej o 601 egz.).

Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w Polsce w okresie sty-wrz 2021. Top 10 marek

 
 

Pozycja

Marka

I-IX 2021

I-IX 2020

zmiana % r/r

 

1

HOBBY

1203

877

37,2%

 

2

ADRIA

397

289

37,4%

 

3

KNAUS

394

319

23,5%

 

4

FENDT CARAVAN

345

196

76,0%

 

5

BUERSTNER

317

270

17,4%

 

6

TABBERT

301

179

68,2%

 

7

DETHLEFFS

293

203

44,3%

 

8

BAILEY

272

402

-32,3%

 

9

SWIFT

230

337

-31,8%

 

10

ELDDIS

206

274

-24,8%

 

Pozostałe

2513

2524

-0,4%

 

Ogółem

6471

5870

10,2%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

     

 


Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (653 szt.) oraz Francja (391 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Belgia (105 szt.) oraz Holandia (98 szt.). Całościowy import (z UE i spoza UE) używanych kamperów w pierwszych 9 miesiącach roku był większy o 27% (wzrost o 353 szt.) niż od stycznia do września 2020r.

Pochodzenie sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w okresie sty-wrz 2021.

 
 

Pozycja

Marka

I-IX 2021

 

 

1

Niemcy

653

 

 

2

Francja

391

 

 

3

Belgia

105

 

 

4

Holandia

98

 

 

5

Włochy

92

 

 

Pozostałe

333

 

 

Ogółem

1672

 

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

 

 


W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych nastąpiła zmiana
na drugim (Holandia) i trzecim (Dania) miejscu. Łączny wzrost importu w tej grupie pojazdów wyniósł 10 % (wzrost o 601 szt.).

Pochodzenie sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w okresie sty-wrz 2021.

 
 

Pozycja

Marka

I-IX 2021

I-IX 2020

zmiana % r/r

 

1

Wielka Brytania

1978

2675

-26,1%

 

2

Holandia

1216

932

30,5%

 

3

Dania

1205

918

31,3%

 

4

Niemcy

971

684

42,0%

 

5

Francja

669

394

69,8%

 

Pozostałe

432

267

61,8%

 

Ogółem

6471

5870

10,2%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

     


W komentarzu podsumowującym analizę kondycji branży caravaningowej w Polsce Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego powiedział, że za nami kolejny kwartał bardzo wysokich wzrostów rejestracji nowych kamperów i przyczep kempingowych.

- Trzeba jednak zauważyć, że nieco mniej dynamicznie rosną rejestracje używanych. Wszystko wskazuje na to, że trend, który pojawił się na początku pandemii – czyli bardzo wyraźny wzrost liczby osób, które chcą spędzać wakacje we własnym „domku na kółkach” jest stały. Biorąc ponadto pod uwagę fakt, że ta forma wypoczynku jest dostępna praktycznie przez cały rok, możemy spodziewać się, że w kolejnych kwartałach tendencja wzrostowa utrzyma się. Zjawisko, z którym mamy do czynienia na rynku kamperów i przyczep kempingowych pokazuje, jak bardzo pandemia wpłynęła na zmianę naszych przyzwyczajeń i upodobań – dodał Jakub Faryś.

Z kolei Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning przyznał, że polscy dilerzy nie zwalniają tempa w sprowadzaniu nowych pojazdów.

- Nadal notowane są duże wzrosty sprzedaży (111,6% r/r). Niekwestionowanym liderem pozostaje marka VW, która korzysta z coraz większej popularności mniejszych pojazdów w całej Europie. Z pewnością byłoby jeszcze lepiej, gdyby fabryki nie miały trudności z dostępnością podwozi. Końca tych problemów nie widać. Obawiam się, że część sprzedaży, która powinna zakończyć się w tym roku, przejdzie na rok 2022, zmniejszając tegoroczne wyniki. Ciekawym zjawiskiem świadczącym o zmianach zachodzących na naszym rynku jest malejący wzrost rejestracji pojazdów używanych sprowadzanych z zagranicy. Może to być spowodowane mniejszą podażą ze względu na brak dostępności nowych kamperów. Na taką sytuację z pewnością ma również wpływ coraz ciekawsza oferta finansowania zakupu nowych pojazdów w naszym kraju - skomentował Sebastian Klauz, wiceprezes PGC. (ww)