Ile Polacy są skłonni wydać na auto elektryczne
„Elektryfikacja” motoryzacji wydaje się być nieunikniona. Przed wieloma użytkownikami aut stanie konieczność kupienia pojazdu napędzanego bateriami elektrycznymi (Battery Electric Vehicles - BEV). Dużą role odgrywa tu cena, a jak wiadomo jest ona na polskim rynku decydująca przy zakupie samochodu. Ile pieniędzy Polacy skłonni są wydać na auto elektryczne ? Odpowiedzi na to pytanie można znaleźć w ankiecie marki Volkswagen i InsightOut Lab.
Regularnie badają one wiedzę i nastawienie Polaków do elektromobilności. Najnowsza analiza przynosi odpowiedź na pytanie, w jakim przedziale cenowym mieści się auto, którego zakup rozważają ankietowani.
Najchętniej – do 150 tys. zł
Spośród osób, które deklarują rozważanie zakupu samochodu elektrycznego, niemal połowa wybiera auto do 150 tys. zł. Kolejne 21% wskazuje przedział między 150 a 200 tys. zł. Wyższe kwoty padają zdecydowanie rzadziej. W sumie mówi o nich 13% respondentów. 59% ogółu badanych twierdzi, że nie bierze pod uwagę zakupu takiego samochodu.
Rozważanie zakupu BEV najczęściej deklarują osoby w wieku 25-34 i 35-44 lata. W obu grupach ten wskaźnik wynosi 27%. Natomiast najmniej entuzjastów samochodów elektrycznych jest wśród osób w wieku 55+, tylko 13%.
Gdzie mieszkają potencjalni nabywcy „elektryków”? 28% z nich żyje w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców. Natomiast najmniej w miastach poniżej 20 tys. mieszkańców – 15%. Mężczyźni nieco częściej niż kobiety myślą o zakupie auta elektrycznego – 22% wobec 17%.
Z badania wynika, że kobiety częściej niż mężczyźni wybierają auta droższe. Aż 11% z nich deklaruje gotowość do zakupu BEV wartego ponad 250 tys. zł. Tymczasem zaledwie 3% mężczyzn rozważa taką możliwość. Również więcej pań niż panów – 8 wobec 5% – bierze pod uwagę auto z przedziału cenowego 200-250 tys. zł. Mężczyźni częściej niż kobiety deklarują wybór auta elektrycznego z dwóch niższych przedziałów cenowych. Jednocześnie warto pamiętać, że w praktyce klienci decydujący się na zakup BEV, często korzystają z leasingu jako formy finansowania auta. Wówczas różnice w całkowitej cenie samochodu odgrywają mniejszą rolę przy wyborze konkretnego modelu.
BEV są bezpieczniejsze ?
Ankietowani, którzy deklarują rozważanie zakupu auta elektrycznego inaczej niż badani ogółem odpowiadają na niektóre pytania, dotyczące bezpieczeństwa w BEV. Przede wszystkim częściej wskazują, że „elektryk” jest bezpieczniejszy niż auto z napędem konwencjonalnym. Sądzi tak 28% z nich przy 14% ogółu ankietowanych i tylko 10% tych, którzy deklarują, że nie rozważają kupna BEV. W rzeczywistości trudno uogólniać wnioski, wynikające z badań bezpieczeństwa poszczególnych modeli, na wszystkie auta elektryczne czy spalinowe. W testach Euro NCAP samochody z obydwoma rodzajami napędów uzyskują zarówno najwyższe, jak i nieco niższe noty bezpieczeństwa.
Osoby, które deklarują rozważanie zakupu auta elektrycznego częściej niż pozostali ankietowani słyszeli o wypadku z udziałem BEV. W ciągu trzech ostatnich miesięcy informacje na ten temat słyszało lub czytało 18% z nich. Wśród tych, którzy zadeklarowali, że nie myślą o zakupie samochodu elektrycznego ten wskaźnik wyniósł 9%. Natomiast dla ogółu respondentów utrzymuje się on na poziomie 10%.. (ms)
______________________________
Nota metodologiczna. Badanie zostało przeprowadzone 13-16 sierpnia 2021 r. przez InsightOut Lab i markę Volkswagen na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1052 osoby. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.