
Duński AUTOproff na polskim rynku
Na polski rynku motoryzacyjnego pojawiła się ostatnio międzynarodowa sieć handlu samochodami AUTOproff z Dani, gdzie w 2013 roku powstała. Obecnie firma handluje autami także na terenie Szwecji, Holandii, Austrii, Niemiec oraz Polski. AUTOproff zrzesza ok. 5000 dilerów samochodowych w tych krajach.
Na początku działalności czyli w 2013 r. przez giełdę firmy przeszło ok. 50 000 pojazdów. Na koniec 2019 r. było to już 120 000 samochodów, co daje roczny wzrost obrotów na poziomie ok. 30 %. Rozwój firmy na polskim rynku rozpoczął się w listopadzie 2019 r. i obecnie już ok. 100 naszych dilerów korzysta z jej usług.
- AUTOproff to sieć B2B, dlatego nie zależy nam na współpracy z każdym i za wszelką cenę. Głównym celem sieci jest zrównoważony rozwój organizacji oparty o jasne procedury i wzajemne zaufanie zrzeszonych partnerów. Dlatego kładziemy ciągły nacisk na dokładny i rzetelny opis każdego pojazdu wystawionego na giełdzie - opisuje strategię rozwoju sieci Bernhard Skiba, Country Manager Poland.

Każdy z wystawionych samochodów posiada minimum 9 zdjęć. Wielu dilerów (szczególnie niemieckich) zawiera w opisie opinię niezależnego rzeczoznawcy.
Poza rozwojem personalnym i organizacyjnym o kolejnych nowych członków, sieć inwestuje rocznie spory kapitał w rozwój narzędzi IT.
- Jednym z postawionych celów w strategii jest także utrzymywanie kosztów administracyjnych sieci na minimalnym poziomie, dlatego musimy inwestować w innowacyjne i nowoczesne rozwiązania IT – zaznacza Bernhard Skiba.

Od września 2020 r. sieć testuje pierwsze sprzedaże pojazdów przez dilerów z Polski. Na razie oferta ta jest skierowana dla autoryzowanych dilerów oraz menedżerów flot na terenie kraju.
Problem z eksportem samochodów na teren Europy Zachodniej jest wymagana dokumentacja. Np. na terenie Niemiec, poza normalnymi dokumentami do pierwszej rejestracji, wymagany jest dokument COC (Certyficate of conformity). W takim przypadku tzw. dilerzy nieautoryzowani mogą mieć problemy z uzyskaniem owego dokumentu w zakładach produkcyjnych danych marek.
- W ramach pomocy „covidowej” dla rynku polskiego sieć udziela dilerom autoryzowanym oraz menedżerom flot kilkumiesięcznego okresu próbnego. W tym czasie podmioty, które skorzystają z oferty AUTOproff mogą bez abonamentu oraz opłaty za wystawienie samochodu sprzedawać pojazdy do krajów, w których AUTOproff obecnie funkcjonuje.
AUTOproff nie pobiera prowizji za sprzedane czy zakupione pojazdy, dlatego uważam, że jest to dobra okazja dla chętnych salonów, żeby powiększyły swoją klientelę. W obecnym czasie każda dodatkowa opcja dystrybucji dla salonów samochodowych jest korzystna. Mam nadzieję, że nasza oferta znajdzie odpowiedni oddźwięk na rynku polskim – popodkreśla Bernhard Skiba.
