Debiut prototypu rajdowej hybrydowej Pumy Rally1 w Goodwood
Ford Puma Rally1 M-Sport jest wyposażony w hybrydowy układ napędowy nowej generacji
12.07.2021

Debiut prototypu rajdowej hybrydowej Pumy Rally1 w Goodwood

Nowa, hybrydowa Puma Rally1 od 2022 roku będzie rywalizowała w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA i zastąpi w rajdach Forda Fiestę WRC M-Sport. Prototyp tej maszyny klasy WRC debiutuje podczas Goodwood Festival of Speed.


Ford Puma Rally1 M-Sport jest wyposażony w hybrydowy układ napędowy nowej generacji, który łączy zalety turbodoładowanego silnika benzynowego EcoBoost o pojemności 1,6-litra i zaawansowanego silnika elektrycznego o mocy 100 kW, zasilanego energią z akumulatora o pojemności 3,9 kWh.

System hybrydowy w Puma Rally1 działa na podobnej zasadzie, jak w seryjnej Pumie EcoBoost Hybrid. Układ odzyskuje energię, która normalnie jest tracona podczas hamowania oraz jazdy wybiegiem i magazynuje ją w akumulatorze, który może zasilić silnik elektryczny, aby poprawić ekonomikę spalania samochodu lub podnieść osiągi całego układu – w przypadku Pumy Rally 1 silnik dostarcza podczas jazdy wyczynowej aż 100 kW mocy, wspomagającej wielokrotne przyspieszanie do trzech sekund. Akumulator trakcyjny można również ładować z zewnętrznego źródła zasilania, co w strefach serwisowych pomiędzy etapami może potrwać około 25 minut. Ważący 95 kg układ hybrydowy jest chłodzony cieczą i powietrzem, jest także umieszczony w obudowie o podwyższonej wytrzymałości balistycznej, aby w razie wypadku przetrwał silne przeciążenia i uderzenia odłamków.

 

Ford Puma
Ford Puma Rally1 M-Sport


Ponadto od sezonu 2022 zawodnicy FIA WRC Rally1 będą korzystać z ekologicznego paliwa, nie pochodzącego ze źródeł kopalnych, a wytwarzanego ze składników syntetycznych i biodegradowalnych, które jest całkowicie przyjazne dla środowiska.
Rajdowa Puma stanie na starcie słynnego Rajdu Monte Carlo na początku 2022 roku.
(oprac. ms)