BMW, Mercedes i Audi w czołówce segmentu premium
Najczęściej rejestrowanym modelem w gamie bawarskiego koncernu w ubiegłym roku była „trójka" (4 084 szt.) SAMAR
10.01.2022

BMW, Mercedes i Audi w czołówce segmentu premium

Segment aut klasy premium, podobnie jak pozostała część rynku, odczuwa globalne problemy koncernów motoryzacyjnych z niedoborem komponentów do produkcji samochodów. Pomimo tych zawirowań w 2021 roku zarejestrowano w Polsce o 17 proc. więcej aut z wyższej półki w porównaniu z rokiem poprzednim. Liderem pozostaje marka BMW zaś w rankingu modeli na pierwszym miejscu uplasował się Volvo XC60.



Łącznie w 2021 roku zarejestrowano w Polsce 88 082 aut klasy premium wyższej półki, o 17 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim, gdy osłabiony pandemią rynek zamówił 75 290 samochodów. Analitycy IBRM Samar wskazują, że wynik z 2021 roku jest lepszy od rezultatu osiągniętego w 2019 roku, gdy Polacy kupili i zarejestrowali 79 630 aut klasy premium. Ten skumulowanej wzrost liczby rejestracji jest w głównej mierze efektem rosnącej sprzedaży aut premium w pierwszych miesiącach ubiegłego roku. Później w producentów dotkliwie uderzyły problemy z niedoborem m.in. półprzewodników i magnezu oraz załamaniem się światowych łańcuchów dostaw surowców, czego skutkiem był spadek produkcji, a zatem i dostępności aut w salonach. W całym 2021 roku zarejestrowano Polsce 446 680 samochodów osobowych a więc o 4,27 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

SAMAR


Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek za 2021 rok przypadło w udziale BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w naszym kraju 23 964 nowe samochody osobowe, co było wynikiem o 31,02 proc. lepszym niż w roku 2020. Najczęściej rejestrowane modele w gamie bawarskiego koncernu w ubiegłym roku to: „trójka" (4 084 szt.), X3 (3 389 szt.) oraz X5 (2 632 egzemplarze).

Na drugiej pozycji zakończył miniony rok Mercedes. Od stycznia do grudnia 2021 roku producent ze Stuttgartu zarejestrował w naszym kraju 19 561 samochodów, o 0,47 proc. mniej (r/r). Rezultat ten nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględnia natomiast klasę V. W gamie Mercedesa zwycięska na koniec 2021 roku okazała się klasa E z 2 224 zarejestrowanymi autami, przed klasą A (2 200 egz.) oraz CLA (1 674 sztuki).

Na trzecim miejscu było Audi. Producent z Ingolstadt w 2021 roku zarejestrował 18 973 osobowe samochody klasy premium. To rezultat o 21,61 proc. lepszy w porównaniu z sytuacją w roku poprzednim. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w okresie styczeń-grudzień 2021 roku najlepiej sprzedawał się model Q5 (3 959 sztuk).

Tuż za podium było Volvo. W 2021 roku Polacy kupili i zarejestrowali 11 014 samochodów tej marki, o 0,81 proc. więcej niż w roku poprzednim. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był model XC60 (4 209 egzemplarzy), wiceliderem – XC40 (3 037 sztuk), które wyprzedziło model XC90 (1 221 egz.).

W pierwszej dziesiątce zestawienia samochodów klasy premium największą stratę w grudniu 2021 (r/r) odnotował Lexus (minus 67,03 proc.). Z kolei największym wzrostem procentowym w tym miesiącu może pochwalić się Tesla (1 065 proc.).
Polacy kupili i zarejestrowali 233 egzemplarze tych aut wobec 20 w grudniu roku 2020. W gronie największymi wzrostami wyrażonymi w procentach mogła pochwalić się Tesla. Od stycznia do grudnia 2021 r. krajowe wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 922 sztuki amerykańskich elektryków, a wzrost liczby rejestracji rok do roku wyniósł 483,54 proc.

W całym 2021 roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60 (4 209 szt.). Na drugiej pozycji znalazło się BMW serii 3 z 4 084 zarejestrowanych egzemplarzami. Brąz przypadł w udziale Audi Q5 (3 959 sztuk). (oprac. ww)