Autonomiczna Supra z instynktem do driftowania
Autonomiczna GR Supra
22.01.2021

Autonomiczna Supra z instynktem do driftowania

Badania nad zakodowaniem w systemie autonomicznej jazdy instynktu profesjonalnego kierowcy driftowego rozpoczęli naukowcy Toyota Research Institute i Uniwersytetu Stanforda.

Projekt połączy technologie automatyzacji prowadzenia z algorytmami sztucznej inteligencji. Jednym z aut testowych nowego systemu będzie GR Supra. To wspólne przedsięwzięcie Toyota Research Institute oraz Dynamic Design Laboratory Uniwesytetu Stanforda, a jego celem jest opracowanie technologii bezpieczeństwa czynnego na nowym poziomie zaawansowania i wprowadzenie ich do szerokiej gamy samochodów Toyoty oraz innych producentów.

- Każdego dnia dochodzi do śmiertelnych wypadków drogowych wskutek nagłych, ekstremalnie trudnych sytuacji na drodze. W takich okolicznościach kierowcy musieliby mieć nadludzkie możliwości, żeby uniknąć kolizji – wyjaśnia dr Gill Pratt, CEO Toyota Research Institute i dyrektor naukowy Toyota Motor Corporation.

- Trzeba liczyć się z tym, że każdy kierowca ma swoje słabości, a często się zdarza, że aby zapobiec wypadkowi, kierujący musiałby wykonać manewr, który przekracza jego umiejętności. W nowym projekcie badawczym naukowcy Toyota Research Institute będą analizowali umiejętności najlepszych kierowców na świecie, by opracować zaawansowane algorytmy kontroli nad samochodem, które pomogą zwykłym kierowcom i zapewnią większe bezpieczeństwo na drodze. To realizacja głównej idei, która stoi za systemem Toyota Guardian - dodaje dr Pratt.

Co roku w wypadkach drogowych w USA ginie prawie 40 000, a na świecie około 1,25 miliona osób. Celem Toyoty jest redukcja liczby śmiertelnych wypadków do zera. Choć do większości wypadków dochodzi w zwyczajnych okolicznościach, zdarzają się też takie sytuacje, że aby uniknąć kolizji, prowadzący auto musiałby posiadać specjalne umiejętności kierowcy zawodowego lub nawet wyczynowego.

 - Już od 2008 roku nasze laboratorium inspiruje się umiejętnościami kierowców wyścigowych przy projektowaniu algorytmów dla zautomatyzowanych samochodów, aby były w stanie poradzić sobie w najtrudniejszych sytuacjach na drodze – powiedział prof. Chris Gerdes z Dynamic Design Laboratory na Uniwersytecie Stanforda.

 - W tym projekcie mamy nowe możliwości jeszcze bardziej rozwinąć ten kierunek badań i przybliżyć się do wdrożenia nowych technologii, aby zwiększyć bezpieczeństwo jazdy samochodem – podsumował prof. Gerdes. (opr. ms)