auto1
Audi gotowe do Rajdu Dakar
Audi RS Q-e-tron to najbardziej zaawansowany techniczne pojazd, jaki Audi Sport kiedykolwiek wdrożyło w sportach motorowych
24.09.2021

Audi gotowe do Rajdu Dakar

Równo za 100 dni startuje czterdziesta czwarta edycja sławnego Rajdu Dakar. Dla Audi Sport termin ten oznacza początek prawdziwego wyścigu z czasem. W barwach koncernu z Ingolstadt wystartuje w pełni elektryczny Audi RS Q e-tron.

Audi stawia czoła jednemu z największych wyzwań w międzynarodowym sporcie motorowym. Na starcie Rajdu Dakar stanie najbardziej zaawansowany techniczne prototyp Audi RS Q e-tron, który powstał w ciągu około dwunastu miesięcy.

Samochód posiada elektryczny układ napędowy z dwoma zespołami generator-rozrusznik (MGU) rodem z Formuły E. Podczas jazdy, wysokonapięciowy akumulator ładowany jest przez konwerter energii składający się z wydajnego silnika TFSI pochodzącego z samochodów wyścigowych serii DTM i drugiego MGU.

Audi e-tron
Napęd konwencjonalnego pojazdu przygotowanego na Rajd Dakar składa się z dwóch głównych elementów: silnika spalinowego i skrzyni biegów.


- W naszym Audi RS Q e-tron mamy silnik elektryczny na przedniej osi, silnik elektryczny na tylnej osi, akumulator wysokiego napięcia i konwerter energii składający się z drugiego MGU i silnika TFSI – takiego samego, jak te wykorzystywane w serii wyścigów DTM - wyjaśnia Andreas Roos, kierownik projektu wszystkich fabrycznych działań w sportach motorowych Audi.

Każdy z tych podzespołów wymaga na przykład dedykowanego układu chłodzenia. Oznacza to, że w samochodzie mamy nie jeden układ chłodzenia, ale aż sześć, w tym intercooler i układ klimatyzacji dla kierowcy i pilota.

Audi e-tron
Wyzwaniem są też warunki panujące na Rajdzie Dakar: piasek, woda, zimno i duże różnice wysokości.


- Mamy w samochodzie naprawdę dużą ilość wrażliwej elektroniki i wiele elementów elektrycznych, które musimy jak najskuteczniej chronić przed piaskiem i wodą - kontynuuje Roos.

Tymczasem w Audi Sport w Neuburgu nad Dunajem rozpoczął się proces finałowego montażu samochodów na Rajd Dakar. Ponieważ Audi RS Q e-tron podczas tych zawodów cross-country porusza się również po drogach publicznych, każdy pojazd otrzymuje homologację drogową, a co za tym idzie najpierw musi przejść indywidualny odbiór. Równolegle, w harmonogramie prac do grudnia znajduje się wiele dodatkowych stanowisk - np. komora klimatyczna Audi do symulacji temperatur i różnic wysokości panujących na Dakarze oraz test wahadłowy na specjalistycznym stanowisku badawczym. (ww)