
70-lecie SEAT-a
SEAT świętuje jubileusz 70-lecia, odkąd pierwszy pojazd hiszpańskiej marki zjechał z taśmy produkcyjnej w barcelońskiej fabryce Zona Franca. Kultowy model 1400 zapoczątkował historię firmy, która miała znaczący wpływ na rozwój motoryzacji nie tylko w Hiszpanii, ale też na całym świecie.
Od początku swojego istnienia marka SEAT zawsze wprowadzała na rynek pojazdy zaprojektowane i opracowane z myślą o klientach i ich stale zmieniających się potrzebach. Model 1400, który został wprowadzony na rynek w 1953 roku, zachwycił konsumentów swoim stylowym wyglądem inspirującym się amerykańskimi samochodami. Ważnym czynnikiem sukcesu pierwszego modelu SEAT-a była też wyjątkowa elegancja tak ceniona w ówczesnych czasach. Obecnie samochodem, który nawiązuje do modelu 1400, jest SEAT Leon, który stanowi najlepszy przykład rozwoju marki.
Od modelu 1400 do SEAT-a Leona: ewolucja samochodów
Samochody hiszpańskiej marki były modyfikowane wraz ze zmieniającymi się potrzebami klientów. W latach 50. królował chrom, duże okrągłe reflektory i dyskretne tylne światła. Dziś inżynierowie i projektanci współpracują ze sobą, aby zmaksymalizować aerodynamikę, bezpieczeństwo oraz poprawić widoczność, a także komfort pasażerów. Dzięki temu SEAT Leon oferuje czystszą i ostrzejszą estetykę, z mocnym oświetleniem LED i białym odcieniem świateł, aby nie męczyć wzroku kierowców.
Obecnie SEAT S.A. ma się lepiej niż kiedykolwiek. Firma osiągnęła rekordowe wyniki finansowe z zyskiem operacyjnym w wysokości 501 mln euro. Dodatkowo hiszpański producent napędzany sukcesem marki CUPRA, która dostarczyła łącznie ponad 221 tys. pojazdów w okresie od stycznia do września 2023 r. Jest to wzrost o 21,6% w porównaniu z analogicznym okresem sprzed roku. Ponadto firma, która jako jedyna produkuje, opracowuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii, inwestuje 3 mld euro w transformację przemysłową, organizacyjną i kulturową, aby przejść w całości na energię elektryczną. (ww)