30 lat RAV4 – ikony kompaktowych SUV-ów
Innowacyjność była przez trzy dekady motywem przewodnim prac nad tym modelem
03.06.2024

30 lat RAV4 – ikony kompaktowych SUV-ów

W ciągu 30 lat na rynku RAV4 stała się ikoną motoryzacji i jednym z najczęściej kupowanych modeli na świecie. Pod koniec 2023 roku sprzedano 14-milionowy egzemplarz tego auta. W Europie do klientów trafiło ponad 2,5 mln RAV4. Obecnie 91% sprzedaży w tym regionie stanowią hybrydy i hybrydy plug-in, a największymi rynkami tego auta są Francja, Hiszpania, Polska, Wielka Brytania i Włochy.

 


Toyota RAV4 trafiła do sprzedaży na świecie w maju 1994 roku. Samochód odmienił świat motoryzacji i stał się ikoną kompaktowych SUV-ów. Pięć generacji tego auta, wyznacza standardy, wykorzystując najnowocześniejsze technologie.

Samochód zaprezentowano w marcu 1994 roku podczas targów w Genewie. Był to kompaktowy SUV z napędem na cztery koła i nadwoziem samonośnym. Wszechstronne auto odpowiadało na wyzwania współczesności. Termin SUV nie był wówczas dobrze znany, ale nowe auto zostało entuzjastycznie przyjęte przez dziennikarzy i gości targów.

Pierwsza generacja RAV4 została zaprojektowana zgodnie z wizją, którą prezentował prototypowy model RAV-FOUR pokazany po raz pierwszy podczas Tokio Motor Show w 1989 roku. Kluczowe miało być połączenie kompaktowych wymiarów zewnętrznych z przestronną kabiną, a design auta miał być wyrazisty i o sportowym charakterze.

Innowacyjność była przez trzy dekady motywem przewodnim prac nad tym modelem, także w kwestii adaptacji wydajnych napędów zelektryfikowanych. Już w 1997 roku Toyota zaczęła korzystać z nowych technologii, by zmniejszyć wpływ na środowisko. Na wybranych rynkach wprowadzono wówczas do sprzedaży RAV4 z bateryjnym napędem elektrycznym (BEV).
Następnie RAV4 wprowadziła do segmentu SUV-ów napęd hybrydowy (HEV), który zadebiutował w 2016 roku w czwartej generacji auta, dołączając do silników benzynowych i wysokoprężnych. W 2020 roku do modelu RAV4 dołączyła hybryda plug-in (PHEV).

Zelektryfikowane napędy zwiększyły komfort podróżowania, a dodatkowe wsparcie silników elektrycznych poprawiło dynamikę auta. Dzięki nowoczesnym platformom oraz ewolucji układów zawieszania z generacji na generację ulepszano prowadzenie samochodu. Przez 30 lat zwiększyła się też praktyczność auta, które ma dużą przestrzeń bagażową oraz obszerną kabinę, a także nowoczesne systemy multimedialne. (ms)