30 elektrycznych modeli w gamie Toyoty
Do 2030 roku gama w pełni elektrycznych (BEV) samochodów Toyoty i Lexusa będzie liczyła 30 modeli, a roczna sprzedaż osiągnie poziom 3,5 miliona samochodów. Lexus do 2030 roku będzie oferował w Europie, Ameryce Północnej i Chinach wyłącznie samochody elektryczne (BEV). Równolegle producent będzie rozwijał wszystkie rodzaje zelektryfikowanych napędów, aby dostosować ofertę do specyfiki poszczególnych rynków.
Japoński producent zaprezentował 16 elektrycznych samochodów Toyoty i Lexusa, które przygotowuje do wprowadzenia na sprzedaży w najbliższym czasie. Obok bZ4X, który zadebiutuje na rynku w przyszłym roku, na scenie pojawiła się pełna gama elektrycznych modeli, w tym SUV-y i crossovery, auta sportowe, sedany, auta dostawcze, a także terenowy SUV i pickup. Lexus pokazał 4 prototypowe modele elektryczne. Do 2035 roku gama Lexusa będzie się składała wyłącznie z samochodów elektrycznych (BEV) na całym świecie.
Obecnie marka Toyota oferuje ponad 100 modeli spalinowych, hybrydowych, hybryd plug-in, elektrycznych na wodór i na baterie w ponad 170 krajach i regionach. W gamie Lexusa znajduje się ponad 30 modeli spalinowych, hybrydowych i hybryd plug-in w ponad 90 krajach i regionach.
Wraz z rozwojem samochodów elektrycznych na baterie oraz hybryd, Toyota realizowała program samochodów na ogniwa paliwowe, zasilanych wodorem. W 2002 roku zadebiutowała ograniczona seria modelu FCHV, a w 2008 roku udoskonalonego FCHV-adv. W 2014 roku ruszyła produkcja pierwszego masowego samochodu wodorowego Toyoty, sedana Mirai. Następnie napęd wodorowy trafił do ciężarówek i autobusów, aby przyspieszyć dekarbonizację transportu ciężkiego. (ww)