W marcu jak w garncu - poczekaj z wymianą opon
Na śliskiej nawierzchni nie trudno o wypadek
21.03.2021

W marcu jak w garncu - poczekaj z wymianą opon

Kalendarzowa wiosna już się rozpoczęła. Jednak marcowa pogoda zaburza cykl serwisowania aut, m.in. wymiany opon zimowych na letnie. Kapryśna aura sprawia, że z wymianą opon lepiej zaczekać na przyjście prawdziwej wiosny.


Zanim zaczniemy się umawiać na wymianę opon warto mieć na uwadze, że opony zimowe zapewniają lepszą przyczepność i krótszą drogę hamowania na mokrej nawierzchni poniżej +7°Celsjusza. Dlatego w wielu miejscach kraju lepiej jeszcze poczekać, aż poranki na dobre będą cieplejsze niż +7°C. Tymczasem warto sprawdzić ciśnienie w oponach. Ilość powietrza dobrana w czasie mrozów – teraz, przy temperaturach lekko powyżej 0°C, będzie zbyt duża i opony nie będą przylegać do drogi całą powierzchnią styku. Przy właściwym ciśnieniu nasze opony wystarczą na dłuższy okres eksploatacji.

Nawet jeśli w ciągu dnia temperatura przekroczy +10°C, to opony zimowe i tak poradzą sobie na drodze, za to opony letnie przy spadku temperatury połączonym z opadami deszczu będą bardzo niebezpieczne. Droga hamowania na nich będzie dłuższa o kilka długości naszego samochodu. Teraz, myśląc o oponach, dostosujmy ich poziom ciśnienia. Jeśli nasze opony całoroczne lub zimowe ostatnio były pompowane przy -10°C – to teraz, przy +5°C, te opony mają zbyt duże ciśnienie. Trzeba trochę upuścić powietrza – zwraca uwagę Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Pamiętajmy, poziom ciśnienia w oponach sprawdzamy przed jazdą – nigdy na rozgrzanych oponach. Nie ma uniwersalnego poziomu ciśnienia dla wszystkich aut, określa je bowiem producent danego pojazdu. Prawidłowy poziom ciśnienia dla naszego auta jest w jego instrukcji obsługi albo na naklejce przy drzwiach kierowcy lub na klapce baku.

PZPO

Jeśli planujemy kupno nowych opon letnich lub całorocznych, to dobrze zacząć interesować się tematem – sprawdzić ofertę producentów, zobaczyć testy ogumienia w odpowiednim lub zbliżonym rozmiarze. Warto już też poszukać porządnego serwisu oponiarskiego, w którym można bezpiecznie wymienić opony, gdy będzie już ciepło. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wspólnie z niezależną firmą certyfikacyjną TÜV SÜD wprowadził system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów w oparciu o niezależny audyt wyposażenia i kwalifikacji personelu technicznego. Warto wybierać warsztaty z Certyfikatem Oponiarskim Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, które przeszły audyt i zostały dokładnie sprawdzone. (ww)