Trudny początek roku na rynku sprzedaży aut do firm
Nabywcy instytucjonalni zarejestrowali w styczniu 2021 r. 21,8 tys. samochodów. Wynik ten był niższy niż przed rokiem (-3 413 szt. i -13,5%)
03.02.2021

Trudny początek roku na rynku sprzedaży aut do firm

Początek roku nie jest dobrym okresem do zakupu nowych samochodów. Mniejsza aktywność klientów instytucjonalnych spowodowała odczuwalne spadki rejestracji nowych aut firmowych. Także klienci indywidualni nie szturmowali w styczniu salonów samochodowych.

Styczeń 2021r. po mocnej końcówce ub.r. przyniósł głęboki spadek liczby rejestracji o 15,9% r/r i po podobnym spadku rok wcześniej (-14,5%), rejestracje samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t wyniosły 36 888 szt. Przypomnijmy, że w ostatnich miesiącach 2020. rynek mimo pandemii, rósł z miesiąca na miesiąc by w grudniu osiągnąć poziom 59 433 szt. Teraz w porównaniu z poprzednim miesiącem. skurczył się aż o 37,9%. To przede wszystkim efekt liczniejszych rejestracji samochodów w końcówce ubiegłego roku, w tym wysokoemisyjnych, bowiem kolejny już raz normy emisji CO2 zaostrzają się wraz z początkiem 2021 roku.

Trzeba odnotować, że ostatni styczeń był o 2 dni robocze krótszy niż rok wcześniej ( 19 dni wobec 21 w styczniu 2020), a po uwzględnieniu tego faktu spadek nie jest już tak głęboki bo wyniósł 7,1% dla całej grupy.

Wracając do wyliczeń bez uwzględniania dni roboczych - rejestracje samochodów osobowych zmniejszyły się o 18,3 %, a dostawczych wzrosły o 4,7%. Rozpoczynamy nowy rok w pierwszej grupie na poziomie nieznacznie wyższym niż w 2016 roku czyli cofnęliśmy się o 5 lat. W drugiej , w której ostatni rezultat jest trzecim najwyższym styczniowym wynikiem w historii danych, co oznacza jednak cofnięcie o 3 lata do poziomu niższego niż w pierwszym miesiącu 2018r.(-6,7%).

 PZPM


W grupie samochodów osobowych w styczniu 2021 r. zarejestrowano 32 262 szt. czyli o 7 209 szt. (-18,3%) mniej niż rok wcześniej i jednocześnie o 19 245 szt. (-37,4%) mniej niż w grudniu ub.r.

Nabywcy instytucjonalni zarejestrowali w styczniu 2021 r. 21,8 tys. samochodów. Wynik ten był niższy niż przed rokiem (-3 413 szt. i -13,5%) i niższy od uzyskanego miesiąc wcześniej o 17 879 szt. -45%). Wśród klientów instytucjonalnych najważniejszą grupę klientów stanowiły niezmiennie firmy leasingowe/CFM i firmy wynajmu. W styczniu br. ich udział był wyższy niż przed rokiem i wyniósł 48,8% wobec 46,5% (w styczniu 2019 wynosił 43,0%). W kanale diler lub inny sprzedawca udział wyniósł 12,9%. Rok wcześniej w styczniu na firmy te przypadło 12,0% rynku.

Marki popularne zakończyły ostatni miesiąc z rezultatem 26,0 tys. nowych rejestracji (-21,9%) i osiągnęły 80,6% udział w rynku wobec 84,4% rok wcześniej i 82,7% przed miesiącem. W porównaniu do grudnia ub.r. zajęły o 3,8 pkt. proc. mniej. Liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wyniosła 6,3 tys. szt. i była nieznacznie wyższa niż rok wcześniej o 1,5% i niższa od rejestracji w grudniu ub.r. o 29,6% (- 2 631 szt.).


Rejestracje według rodzaju paliwa

W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano w styczniu 2021r. 6,6 tys. hybryd (+44,5% r/r) oraz 627 szt. z napędem elektrycznym (+45,1 %). Wśród nich znalazło się 148 szt. (-31,2%) samochodów w pełni elektrycznych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 479 (+120,7%) hybryd plug-in. Samochody z napędem benzynowym (18,9 tys. szt.) zajęły 58,5% rynku ze stratą udziału r/r o 10,7 pkt. proc. Diesle stanowiły 15,8% (5,1 tys. szt.) podczas, gdy rok wcześniej miały udział 18,0%.

Nowe samochody osobowe – rankingi

W styczniu 2021r. w ogólnym rankingu, pozycja lidera należała do marki Toyota, która zarejestrowała 5 856 szt.; o 12,6% mniej niż rok wcześniej (- 844 szt.). Druga była Skoda, która zarejestrowała 1,7 tys. mniej od Toyoty, 4 119. (-26,9%). Trzeci był Volkswagen (3 326 szt. -15,9%). Czwarte miejsce należało do marki KIA (1 970 szt. -10,5%). Pierwszą piątkę zamknęło tym razem BMW (1 811 szt. +30,8%). Jest pierwszą marką z grupy TOP10, która zanotowała znaczący wzrost w porównaniu do stycznia ub.r. Drugą marką był szósty Ford (1 680 szt. +12,9%) zyskując 2 pozycje w rankingu wobec sytuacji zarówno sprzed roku jak i sprzed grudnia 2020 r.. Kolejne miejsca przypadły markom: Mercedes-Benz (1 578 szt. -4,4%), Dacia (1 339 szt. -8,7%), następne Audi (1 219 szt. -9,9% ),które podobnie jak BMW zyskało w 2 pozycje w rankingu w stosunku do stycznia ub.r. za nim Hyundai (1 145 szt. -45,7%) , który odwrotnie stracił aż 5 pozycji w rankingu wobec sytuacji sprzed roku.

W ogólnym rankingu modeli, w styczniu 2021 r. na pierwszym miejscu Toyota Corolla (1 628 szt.).. Drugi był także model Toyoty Yaris 1 543 szt. a trzecia dopiero Skoda Octavia z wynikiem 1 194 szt. Czwarty był model Volkswagena T-Roc z wynikiem 1 013 szt.. Pierwszą piątkę zamknął trzeci model Toyoty RAV4 –929 szt. Drugą piątkę otworzyła KIA Sportage 775 szt. . Za nią była Skoda Dacia Duster (761 szt.) oraz Fabia (726 szt.).

W rankingu klientów instytucjonalnych nastąpiła zmiana leadera - markę Skoda zastąpiła Toyota z wynikiem 3 586 szt. -2,3%. Druga Skoda (2 966 szt.; -22,9%). Trzeci Volkswagen (2 173 szt. -28,1%). Czwarta pozycja należała do marki BMW ( 1 722 szt. +33,6%). Piąte miejsce należało do marek: Ford (1 369 szt.+10,9%) i Mercedes-Benz ( 1 369 szt. -4,2%).

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych w styczniu 2021 r. była Toyota Corolla z wynikiem 1 153 szt.i spadkiem -17,5% Na drugiej pozycji Skoda Octavia (963; -23%). Najniższe miejsce na podium zajęła Toyota Yaris (740; -4,5%). Tuż za nim kolejny model Toyoty RAV4 (610; -0,2%). Pierwszą piątkę zamyka Skoda Fabia (505, -25,3%).

Grupa samochodów dostawczych do 3,5t

W styczniu 2021 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 4 626 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze wzrostem o 4,7% r/r. W porównaniu z rezultatem z grudnia ub.r. rynek samochodów dostawczych był aż o 42% niższy. Ostatni miesiąc jest trzecim najwyższym styczniowym wynikiem w historii danych, co oznacza jednak cofnięcie o 3 lata do poziomu niższego o 6,7% niż w pierwszym miesiącu 2018r.( kiedy zarejestrowano 4958 szt.).

Ranking – samochody dostawcze do 3,5t

W styczniu 2021 r. w rankingu samochodów dostawczych leaderem była marka Ford (783 szt. +36,9%), którą dzieli przewaga prawie 100 szt. nad drugą, którą był Fiat (689 szt. +38,4%). Trzeci dotychczasowy leader Renault z wynikiem 678 szt. +5,8%. Za nim na czwartej pozycji uplasował się Volkswagen z wynikiem 572 szt. po wzroście o 52,6%. Pierwszą piątkę zamknęło Iveco (409 szt.; +57,9%) a za nim Toyota (306 szt. +30,8%).
W ogólnym rankingu modeli, w styczniu br. na pierwszym miejscu – Renault Master (542) drugi Mercedes-Benz Sprinter (535szt.), za nim Fiat Ducato (392szt.). Czwarty Peugeot Boxer (280). Piąty Iveco Daily (259). Drugą piątkę otworzył Ford Transit 224 szt. (ww)