Spadki w oponach
Continental zaprezentował na sezon 2023 PremiumContact 7 – siódmą generację opony klasy premium
20.02.2023

Spadki w oponach

W ubiegłym roku sprzedaż opon zmniejszyła się w większości segmentów. I tak w oponach do samochodów osobowych spadek wyniósł 4%, dostawczych też 4%, do maszyn rolniczych - 17%, a przemysłowych - 11%. Więcej sprzedano tylko opon motocyklowych - 4,8% oraz do modeli SUV - 8%. W segmencie samochodów ciężarowych sprzedaż opon utrzymała się bez zmian. Spadki widać też w większości segmentów na rynkach europejskich.



(Dane wg. PZPO_ETERMA)


- Spadki sprzedaży opon na rynek potwierdzają spowolnienie gospodarcze i wyczekiwanie rynku na to, co wydarzy się w 2023 roku – zarówno w kontekście niższego popytu na samochody, jak i oszczędzania na wydatkach w gospodarstwach domowych. I chociaż w porównaniu do czasów pandemii sprzedaż opon jest znacznie wyższa, to jednak widać niepewność w tym segmencie motoryzacji. Rok 2023 jest wyzwaniem dla całego rynku – chociaż oczekuje się, że w drugiej połowie roku może być nieco lepiej – podkreśla Jacek Pryczek, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

- Ostatni kwartał ubiegłego roku charakteryzował się spadkami w niemal wszystkich segmentach, poza oponami do SUVów i ciężarówek. Spadki te nie są jednak tak głębokie, jak w bardzo trudnym roku 2020. W perspektywie całego roku opony do SUVów i aut ciężarowych, a także motocykli wyszły na plus. Ciekawe zmiany są także w porównaniu kategorii opon letnich, zimowych i całorocznych. W 2022 roku opony zimowe zmniejszyły swój udział w rynku o 4 punkty procentowe do 43%. Z kolei letnie i całoroczne zwiększyły udział o 3 i 1 pp. do odpowiednio 39% i 18%. Tym samym dynamika sprzedaży opon całorocznych znacząco spadła po kilku latach mocnych wzrostów i wydaje się, że osiągnęła docelową pozycję na rynku – wskazuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.



Jeśli chodzi o rynek europejski to segment opon konsumenckich odnotował spadek o 2% w porównaniu do 2021 r., przy spadku o -10,1% w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Rynek opon do samochodów ciężarowych i autobusów pozostał stabilny, pomimo gwałtownego spadku o 8,2% w drugiej połowie roku. Podobny trend widać również w segmencie opon motocyklowych, gdzie sprzedaż pozostała stabilna, pomimo spadku w ostatnim kwartale o 11%. (ms)