auto1
Renault Megane E-TECH – raport z podróży (część I)
W podróży "elektrykiem" Warszawa – Kołobrzeg - Warszawa cz.1 (Foto: Autor)
01.10.2022

Renault Megane E-TECH – raport z podróży (część I)

Cel podróży – wyprawa „elektrykiem” nad morze, czyli 570 km z Warszawy do Kołobrzegu. Google pokazuje 6,5 godziny jazdy non-stop. Mnie podróż zajęła 1,5 godziny dłużej, głównie ze względu na konieczność ładowania auta. Czy to jednak nie jest niewiele więcej niż to co każdy i tak by spędził na postojach? Wszystkie ładowarki GreenWay działały, na żadnej nie byłem opóźniany przez inne ładujące się auto. Radzę jednak, by przed podróżą poświęcić trochę czasu na planowanie, mieć aplikację i jechać nieco wolniej. Poza tym być trzeba być przygotowanym na nieoczekiwane sytuacje, których także doświadczyłem.

 

O 6,30 ruszam z Warszawy, gdy aplikacja Google pokazuje 6,5 godziny jazdy non-stop autem spalinowym. Stan naładowania baterii to 100%, które komputer pokładowy przeliczył na możliwość przejechania 364 km. Przypominam sobie, że homologowany zasięg Renault Megane E-TECH z baterią 60 kWh to 450 km. Skąd ta różnica? Auto przejmuję po innym użytkowniku, a pokazywany zasięg zależy od poprzednich przejazdów, stylu jazdy i prędkości.

NowoczesnaFlota


Auto elektryczne nie lubi długich tras

Przede mną dość długi odcinek autostrady, czyli takiej drogi jakiej najbardziej „elektryk” nie lubi. Prędkość to opór powietrza, a jeśli dodamy do tego praktycznie brak możliwości odzyskiwania energii to wiem, że zasięg będzie malał szybko. Auto elektryczne czuje się najlepiej w mieście; przy niskich prędkościach opór powietrza nie jest tak istotny, a każde hamowanie i podjazd do świateł pozwoli odzyskać część zużytej wcześniej energii. Czterostopniowa regulacja rekuperacji w Megane, za pomocą manetek, pozwala na dostosowanie poziomu hamowania do danych okoliczności. Auto samo zadba o to, by przy najwyższym poziomie, czyli gwałtownym zwalnianiu włączyły się światła stopu.

NowoczesnaFlota


„Pracę domową” odrobiłem i wiem, że - korzystając z kombinacji autostrad A2/A1 - po 177 km dotrę do Dworu „Sójki”. To tam niedawno firma GreenWay zamontowała ładowarkę o potencjale 200 kW. Cieszę się, że będę miał okazję ją przetestować jako jeden z pierwszych. Tempomat na autostradach mam ustawiony na 120 km/h. To kompromis między czasem, który zajmie podróż, a zużyciem energii. Spoglądam na centralny ekran, na którym nawigacja zasilana przez Google Automotive pokazuje szacowany procent naładowania baterii, gdy już dojedziemy do celu.

NowoczesnaFlota


System jest bardzo dokładny – przy wyjeździe z Warszawy szacuje, że gdy przyjadę na miejsce pierwszego ładowania będę miał 33% naładowanej baterii, podczas gdy w rzeczywistości okaże się, że będzie to 37%. Różnica mogła wynikać z nieco wolniejszej jazdy względem tego, co zakładał system. Przyjechałem na 8:38, a nie na 8:23 (przewidywana godzina w momencie ruszenie ze stolicy). Później okaże się, że wskazania na kolejnych odcinkach będą jeszcze dokładniejsze. Auto podczas przejazdu tym odcinkiem wykazało zużycie energii na poziomie 21 kWh/100 km – to dość dużo, biorąc pod uwagę homologowaną wartość ok. 16 kWh/100 km. Co ciekawe, auto przy przełączaniu w tryb „eko” sygnalizuje niedopompowane opony, podczas gdy używamy innych trybów poziom dopompowania kół jest dla pojazdu ok.

Przy Dworze „Sójki” ładowarka jest bardzo korzystnie zamontowana przy budynkach i parku – oddalona jest 1,5 km od zjazdu z autostrady A1. Podczas ładowania można skorzystać ze śniadania w formie bufetu, serwowanego w godzinach 7:00 – 10:00 (35 zł) lub napić się dobrej kawy (12 zł) siedząc na tarasie lub wśród starodrzewia.

NowoczesnaFlota


Ładowarka Delta może nominalnie osiągać moc 200 kW w trybie CCS prądu stałego, o czym świadczy naklejka na urządzeniu. Podczas ładowania Renault Megane maksymalna moc ładowania dochodzi do 70 kW. Wymagało by dalszych, głębszych analiz, dlaczego moc ładowania nie była wyższa. Być może moc ładowania jest niższa po stronie ładowarki (przydział mocy?), a być może samochód nie był w stanie przyjąć większej mocy (auto nie było w finalnej, produkcyjnej wersji, a jedynie modelem „przedprodukcyjnym”). Wreszcie mogło się tak stać, że komputery obu urządzeń, czyli auta i ładowarki uznały, że w danych warunkach (odbiegająca od optymalnej temperatura baterii) bezpieczniej jest obniżyć moc ładowania? Wciąż 70 kW jest wynikiem bardzo dobrym i pozwala na bardzo szybkie uzupełnienie zapasu energii. Pamiętajmy, że moc pobierana ze zwykłego gniazdka to 2,3 kW….

NowoczesnaFlota


Przy analizowaniu szybkości ładowania trzeba brać pod uwagę możliwości danej ładowarki i konkretnego auta. Tak jest zarówno przy ładowaniu prądem przemiennym (AC), jak i stałym (DC). Często się zdarza, że auto „dławi” pobierany prąd i ładujemy się wolniej niż wskazywałyby parametry ładowarki. Renault Megane E-TECH pobierze maksymalnie 22 kW AC, co jest wynikiem bardzo dobrym i 130 kW DC.

NowoczesnaFlota
Foto: Krzysztof Kowalski


Podczas tej sesji ładowania auto pobrało 21 kWh energii na co potrzebowało 28 minut. Dokładnie o 9:11 mogłem ruszyć w dalszą drogę do Kołobrzegu, przy poziomie naładowania baterii 80% i zasięgu 324 km.
(cdn.)