Niewielki wzrost rejestracji nowych aut
Wg. IBRM Samar, udział firm leasingowych zbliżony jest do 40%, natomiast firmy oferujące wynajem długoterminowy uzyskały udział na poziomie zbliżonym do 10%
04.04.2024

Niewielki wzrost rejestracji nowych aut

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 49 923 samochody osobowe, o 0,94% (463 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 8,59% (plus 3 949 szt.) więcej niż w lutym 2024 r. W I kwartale 2024 roku w Polsce zarejestrowano 138 691 nowych samochodów osobowych, o 12,7% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+15 659 szt.).



W marcu 2024 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 31,47%. Udział firm osiągnął poziom 68,53%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 34 213 aut. Udział klientów firmowych na koniec I kwartału 2024 roku wyniósł 67,66%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Źródło: IBRM Samar


Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W I kwartale 2024 roku klienci kupili i zarejestrowali 28 301 aut tej marki, o 8,27% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 20,41%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 14 736 szt., o 16,20% więcej niż w takim samym okresie 2023 roku. Udział marki wyniósł 10,63%. Na trzecim miejscu uplasowała się Kia. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2024 roku 8 358 samochodów, o 7,66% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,03%. Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 7 792 szt., o 0,99% mniej niż w 2023 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 5,62%. Na piątej pozycji jest Hyundai. W 2024 r. zarejestrowano 7 554 auta tej marki, o 24,88% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,45%.



Najczęściej kupowanym modelem osobowym w I kwartale 2024 roku była Toyota Corolla (8 045 szt.; +61,22% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (5 655 szt.; +75,29% r/r) oraz Toyota Yaris Cross (5 056 szt. -2,99% r/r), następnie była Toyota C-HR (3 686 szt.; +14,61%), a za nią Toyota Yaris (3 433 szt.;-35,99% r/r).


Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (6 558 szt.; +47,27%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (4 643 szt.; +65,29%), na trzecim – Toyota Yaris (2 148 szt.; -40,23%), na czwartym – Toyota RAV4 (2 087 szt.; +50,47%), a na piątym – Toyota Yaris Cross (2 007 szt.; -25,42%). (ww)