Jak drożyzna wpłynęła na wakacje za kółkiem
Użytkownicy NaviExpert mogą korzystać w nawigacji z unikalnej bazy urokliwych miejsc w stylu SLOW rozwijanej przez Mazda Motor Poland w ramach projektu Slow Road
25.08.2022

Jak drożyzna wpłynęła na wakacje za kółkiem

Czy drogie paliwo i wysoki poziom inflacji zniechęciły polskich kierowców do letnich podróży? Postanowił to sprawdzić dostawca nawigacji NaviExpert, wspólnie z Mazda Motor Poland. Badanie przeprowadzone na próbie blisko 2 tys. kierowców i analiza ponad 60 mln kilometrów przejechanych przez użytkowników popularnej aplikacji rzucają nieco więcej światła na to, jak w tym roku wyglądały wakacje za kółkiem.


57% ankietowanych, którzy wzięli udział w badaniu poświęconym wakacyjnym podróżom przyznało, że drogie paliwo i wysoki poziom inflacji wpłynęły na ich podejście do wakacyjnych podróży. W jaki sposób? Tu respondenci mogli wybrać więcej niż jedną odpowiedź. 53% z nich jako jedną z odpowiedzi wybrało ograniczenie wydatków na dodatkowe atrakcje (np. posiłki w restauracji), a 35% wśród swoich wyborów wskazało rezygnację z dłuższego urlopu na rzecz kilku krótszych wyjazdów bliżej miejsca zamieszkania.

Oszczędzamy też na noclegach – wybierając tańsze zamienniki dla hoteli jak hostele czy campingi lub jednodniowe wyjazdy. Są i tacy, którzy przesiadają się z fotela kierowcy na miejsce w pociągu czy autokarze (taką opcję wskazało 7% ankietowanych spośród ww. 57%). Wśród odpowiedzi pojawiły się także: montaż LPG w aucie, ekonomiczna jazda, rezygnacja z jazdy płatnymi odcinkami czy dojazd samochodem, a na miejscu przemieszczanie się komunikacją, rowerem i pieszo.

Mazda

Najchętniej nad morze

W tym roku zdecydowana większość ankietowanych, bo aż 71%, zdecydowała się na odpoczynek w Polsce, a aż 7% nie zaplanowała na tegoroczne wakacje żadnych wyjazdów. Zagraniczne podróże zadeklarowało 10% ankietowanych, a 12% respondentów zdecydowało się na odpoczynek zarówno w kraju, jak i za granicą.

Jeśli już wyjeżdżamy, to najchętniej nad morze - wypoczywa tam prawie połowa ankietowanych. Atrakcją są też góry - 18% i tzw. wycieczki objazdowe - 15%. Najchętniej wybieranym środkiem transportu jest nadal samochód. Potwierdzają to wyniki ankiety, według której aż 88% respondentów podróżuje autem, 6% wybiera samolot a zaledwie 2% decyduje się na komunikację zbiorową. Wśród odpowiedzi znalazły się także wakacyjne wyprawy rowerem czy motocyklem.

Mazda


Jak wynika z danych pochodzących już bezpośrednio z systemu NaviExpert - najdłuższe dystanse w okresie wakacyjnym kierowcy pokonywali w weekendy, a przede wszystkim w niedziele — w ten dzień w okresie letnim przejeżdżali średnio 120 km, w tygodniu – średnio 87 km.

NaviExpert

W poszukiwaniu inspiracji

Każdy wakacyjny odpoczynek definiuje inaczej — dla niektórych jest to kilkudniowy pobyt na nadmorskiej plaży, dla innych aktywny odpoczynek w górach. Jedno jest pewne: planowanie letnich podróży wymaga kreatywności. 46% respondentów korzysta z potencjału miejscówek polecanych w sieci, a aż 24% decyduje się na odpoczynek w dobrze znanych z poprzednich lat miejscach. Niektórzy korzystają także z poleceń znajomych - 17%. Aż 10% inspiracji na podróże szuka bezpośrednio w nawigacji. W tym wypadku jednak trudno się dziwić. Od kilku lat użytkownicy NaviExpert mogą korzystać w nawigacji z unikalnej bazy urokliwych miejsc w stylu SLOW rozwijanej przez Mazda Motor Poland w ramach projektu Slow Road. (ms)

Mazda