auto1
„Half-track Fox” - najbardziej niezwykły VW T1 znowu w górach
Ten półgąsienicowy Fox był rzadko widywany
27.05.2022

„Half-track Fox” - najbardziej niezwykły VW T1 znowu w górach

VWCV Classic Vehicles przywrócił do idealnego stanu wyjątkowy, 60–letni pojazd „Half-track Fox”.



Ten T1 został wyprodukowany w fabryce w Hanowerze w maju 1962 roku, a następnie wysłany do nabywcy w Austrii. Po krótkim okresie życia jako normalny T1 został tam

przerobiony przez zaradnego wiedeńskiego mechanika

w specjalistę od alpejskich tras. Kurt Kretzner przerobił Bulli na T1 z czterema osiami – dwie z nich wyposażone w napęd łańcuchowy oraz dwa kierowanie pojazdem przy użyciu podwójnych opon. I w ten sposób stworzył prawdopodobnie najbardziej zdolnego do jazdy w terenie Bulliego, jakiego kiedykolwiek można było zobaczyć na górskich zboczach tego świata.

Volkswagen
„Half-track Fox”.

Źródła historyczne podają, że był zapalonym narciarzem. Zauważył, że w górzystych regionach Austrii brakowało samochodów dostawczych o wysokim standardzie możliwości terenowych. Takie, które były łatwe w prowadzeniu, a mimo to można było wspiąć się na najwyższą alpejską łąkę.
Wynalazca spędził ponad cztery lata na projektowaniu i budowie swojego „alpinisty”. Wydaje się, że w okresie do 1968 r. zbudowano dwa „lisy”, ale kiedy doszło do trzeciego, produkcja została przerwana. Przetrwał jednak przynajmniej jeden egzemplarz Half-track Foxa.

Volkswagen
„Half-track Fox”.

To, co wiedeński mechanik umieścił pod pomalowanym na pomarańczowo nadwoziem Bulli, to z przodu kierowana podwójna oś z podwójnymi 14-calowymi oponami z chropowatym bieżnikiem, a z tyłu kolejna podwójna oś z napędem łańcuchowym.

Łańcuchy zostały zamontowane na 13-calowych kołach i konstrukcji własnej konstrukcji wykonanej z elementów aluminiowych z gumowymi blokami o grubości dwóch centymetrów, aby oszczędzić asfalt. W wyniku podwójnego skrętu przedniej osi promień skrętu wynosił mniej niż 10 metrów – mógł więc skręcać prawie na swoim obwodzie. Każde koło wyposażone było w hamulec. Automatyczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu zapewniał równomiernie rozłożony napęd do przodu nawet w głębokim śniegu. T1 czerpał do tego moc ze standardowego płaskiego silnika 25 kW / 34 KM o pojemności skokowej 1192 cm3 .. Halfgąsienicowy Fox osiągnął maksymalną prędkość 35 km/h.

Kurt Kretzner chciał zbudować pojazd gąsienicowy, który byłby

bardzo łatwy w prowadzeniu

Właśnie z tego powodu mechanik zdecydował się nie na kierowanie łańcuchami na każdej osi, jak to ma miejsce w buldożerach, ale na rozwiązanie półgąsienicowe (z łańcuchami tylko na osiach napędowych) i prawie standardowe, aczkolwiek podwojone mechanizm kierowniczy przedniego koła.

Volkswagen
„Half-track Fox”.



Ten półgąsienicowy Fox był rzadko widywany. W 1985 roku pojawił się po raz ostatni w Wiedniu, zanim na początku lat 90. został kupiony przez Muzeum Porsche w Gmünd.

Pod koniec 2018 roku półgąsienicowy Fox trafił do kolekcji klasycznych pojazdów VWCV. Podjęto decyzję o jego ponownym uruchomieniu. Eksperci od klasycznych pojazdów rozpoczęli żmudny proces renowacji. 60-letnia karoseria została pozbawiona lakieru, naprawiona, pokryta katodową powłoką i przemalowana na oryginalny odcień pomarańczy.

Volkswagen
„Half-track Fox”.

Zespół przywrócił nie tylko mechanikę, ale i wnętrze. Elementy z drewna bukowego i sosnowego zostały dopasowane do przestrzeni wewnątrz pojazdu; zainstalowano praktyczne uchwyty na narzędzia.
W lutym 2022 r. odnowiony półgąsienicowy Fox ponownie przedzierał się przez alpejskie śniegi. (ms)