Gigantyczna maszyna przemierza Polskę
Najcięższe elementy TBM są przewożone na specjalnej mega naczepie, złożonej z dwóch platform z samojezdnymi osiami, które razem liczą 68 kół (Foto: GDDKiA)
19.11.2022

Gigantyczna maszyna przemierza Polskę

Gigantyczna maszyna do drążenia tuneli (TBM: tunnel boring machine) przemierza Polskę. Trasa liczy ponad 700 kilometrów, po sforsowaniu której trafi ona na budowę drogi S19 na odcinku Rzeszów Południe – Babica. To jeden z najcięższych do tej pory ładunków na polskich drogach.


Ten spektakularny transport realizuje przez DB Schenker na zlecenie konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción.

Jeden z najcięższych ładunków na polskich drogach

Najcięższe elementy m.in. napęd główny i tarcza skrawająca zostały przewiezione transportem drogowym przez hiszpański Oddział DB Schenker z Noblejas do portu Santander, skąd po załadunku dopłynęły w ciągu tygodnia do Szczecina. Kolejny etap to podróż specjalnymi barkami Odrą do Opola. Tam elementy maszyny zostały rozładowane i zabezpieczone na platformach złożonych z samojezdnych osi. Następne, drogą lądową, transport przemieszcza się do Babicy m.in. przez Warszawę.

Schenker
Foto: DB Schenker/ GDDKiA

Logistyczne wyzwanie

DB Schenker do realizacji tej wymagającej operacji logistycznej przygotowywał się od ponad 18 miesięcy. Po stronie operatora logistycznego nad rozwiązaniami, które zapewnią bezpieczny transport maszyny pracował kilkunastoosobowy zespół złożony z pracowników firmy z Polski i Hiszpanii oraz wyspecjalizowanych przewoźników, ważnych partnerów w tym projekcie.

- Przy realizacji tego przedsięwzięcia pod uwagę było branych wiele czynników. Mowa nie tylko o przepisach regulujących przewóz ponadgabarytów. W grę wchodziły też np. weryfikacja wytrzymałości mostów i wiaduktów, zbadanie możliwości wykonania wszystkich niezbędnych manewrów specjalną naczepą, na której przewożone są najcięższe elementy TBM ważące nawet po 230 ton – wylicza Tomasz Kwapis, szef Działu Przewozów Ponadgabarytowych w DB Schenker.

73 metry długości i 68 kół

Po rozładunku w Opolu, najcięższe elementy TBM są przewożone na specjalnej mega naczepie, złożonej z dwóch platform z samojezdnymi osiami, które razem liczą 68 kół. Długość całego zestawu to 73 metry. Aby transport był możliwy konieczne było nawet wybudowanie przeznaczonego do tej operacji zjazdu z autostrady, który umożliwi skręt platformy. Transport zgodnie z przepisami jest realizowany nocą z prędkością ok. 10 km na godzinę. Naczepa ma do pokonania na swojej drodze 396 mostów, wiaduktów i przepraw.

Schenker
Foto: DB Schenker/ GDDKiA


Wszystkie elementy TBM do końca roku trafią do Babicy. Tam rozpocznie się montaż maszyny, który potrwa trzy miesiące. Celem jest drążenie tunelu o długości 2 255 m., który rozpocznie się w 2023 r.

Tempo pracy maszyny to od kilku centymetrów na minutę do około 10 m na dobę. TBM waży 4.300 ton, ma moc 12.000 kilowatów, długość 107 metrów i średnicę tarczy drążącej 15,2 metra. Maszyna wcześniej była wykorzystywana przy budowie obwodnicy Madrytu.
(ms)