BMW liderem w segmencie premium
Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium na koniec października 2022 roku przypadło w udziale BMW
07.11.2022

BMW liderem w segmencie premium

W październiku 2022 roku w Polsce zarejestrowano 7 366 nowych samochodów osobowych klasy premium. W październiku 2022 roku udział aut z wyższej półki w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce wyniósł 23 proc. Łącznie od stycznia do października 2022 roku Polacy kupili i zarejestrowali 76 598 nowych samochodów klasy premium, o 1,05 proc. (793 sztuki) więcej niż w takim samym okresie roku 2021. Liderem sprzedaży pozostaje bawarski koncern BMW z modelem serii 3 na czele.


Rejestracje aut z segmentu premium uzyskują lepsze wyniki niż cały rynek nowych samochodów osobowych w Polsce. O ich mocniejszej pozycji (albo o relatywnie słabej kondycji tzw. aut popularnych) świadczy też fakt, że w pierwszej 10-tce zestawienia na koniec października znalazły się aż trzy marki premium: BMW, Mercedes i Audi. Analitycy IBRM Samar wskazują, że również samochodów z wyższej półki nie omijają problemy dotykające cały rynek nowych samochodów osobowych. Mimo obserwowanej ostatnio poprawy, nadal istnieje wysokie ryzyko ponownego odcięcia producentów od dostaw komponentów, w tym choćby mikroprocesorów. Poza tym, problemem pozostaje ograniczone zainteresowanie klientów zakupem aut. Rosnące ceny, wysoka inflacja, niepewna przyszłość, to wszystko czynniki wpływające na zmniejszającą się chęć „inwestycji” w nowy samochód.

SAMAR
Źródło: IBRM Samar


Z wyliczeń IBRM Samar wynika, że pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium na koniec października 2022 roku przypadło w udziale BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w Polsce od początku roku 19 689 nowych samochodów osobowych, co było wynikiem o 3 proc. mniejszym niż na koniec października ubiegłego roku. Najczęściej rejestrowane modele w gamie bawarskiego koncernu w okresie styczeń-październik 2022 roku to: „trójka" (2 853 szt.), X5 (2 734 szt.) oraz X3 (2 593 egzemplarze).

Na drugiej pozycji w rankingu znalazł się Mercedes. Producent ze Stuttgartu zarejestrował w Polsce w ciągu dziesięciu miesięcy bieżącego roku 17 744 samochody, o 10,28 proc. więcej (r/r). Rezultat ten nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględnia natomiast klasę V. W gamie Mercedesa zwycięska na koniec października 2022 roku okazała się klasa GLC z 2 067 zarejestrowanymi autami, przed klasą C (1 900 egz.) oraz klasą CLA (1 648 sztuk).

Na trzecim miejscu było Audi. Producent z Ingolstadt w ciągu dziesięciu miesięcy tego roku zarejestrował 15 564 osobowe samochody klasy premium. To rezultat o 3,44 proc. słabszy w porównaniu z sytuacją zanotowaną na koniec października ubiegłego roku. Spośród aut z czterema pierścieniami na grillu, w okresie od stycznia do października 2022 roku najlepiej sprzedawał się model Q5 (2 895 sztuk). Na drugiej pozycji znalazło się Audi Q3 (2 477 sztuk), a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi A3 (2 284 egzemplarze).

Tuż za podium było Volvo. Do końca października br. Polacy kupili i zarejestrowali 9 062 samochody tej marki, o 6,90 proc. mniej niż w takim samym okresie ubiegłego roku. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był na koniec października br. model XC60 (4 376 egzemplarzy), wiceliderem – XC40 (2 191 sztuk), które wyprzedziło model XC90 (1 035 sztuk).

SAMAR


W pierwszej dziesiątce zestawienia największą stratę na koniec października 2022 roku notuje nadal Lexus (4 356 aut, minus 21,99 proc.). Z kolei największym wzrostem procentowym w tym gronie może pochwalić się Porsche (2 280 sztuk, wzrost o 55,21 proc.).
W całym zestawieniu aut marek premium największy wzrost liczby rejestracji należy do Astona Martina. W okresie od stycznia do października 2022 roku Polacy kupili i zarejestrowali 22 auta tej marki, o 340 proc. (siedemnaście sztuk) więcej w zestawieniu z takim samym okresem ubiegłego roku.
Na koniec października 2022 roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60 (4 376 szt.). Na drugiej pozycji znalazło się Audi Q5, którego wynik to 2 895 zarejestrowanych egzemplarzy. Brąz przypadł w udziale BMW serii 3 (2 853 egzemplarze). (ww)