BMW i Vision Dee: wyświetlacz na na całą szerokość przedniej szyby
BMW i Vision Dee pokazuje, jak samochód może płynnie integrować się z cyfrowym środowiskiem
06.01.2023

BMW i Vision Dee: wyświetlacz na na całą szerokość przedniej szyby

Na targach Consumer Electronics Show (CES) 2023 w Las Vegas BMW Group prezentuje BMW i Vision Dee. To futurystyczna limuzyna klasy średniej.


„Dee” oznacza Digital Emotional Experience. Przyszłe funkcje cyfrowe będą wykraczać daleko poza znany nam dziś poziom sterowania głosem i systemów wspomagających kierowcę. Wyświetlacz BMW Head Up rozciąga się na całą szerokość przedniej szyby, dając przedsmak samochodów kolejnej generacji. Od 2025 roku ta innowacja będzie oferowana w modelach nowej klasy.

(Foto: BMW)

BMW Mixed Reality Slider

w połączeniu z zaawansowanym wyświetlaczem Head-Up jest cyfrowym wyróżnikiem i centralnym elementem obsługi BMW i Vision Dee. Korzystając z ukrytych czujników umieszczonych na desce rozdzielczej, kierowcy mogą sami decydować, ile cyfrowych treści chcą widzieć na zaawansowanym wyświetlaczu Head-Up. Pięciostopniowy wybór obejmuje informacje analogowe, informacje związane z jazdą, treści systemu komunikacyjnego, projekcję rzeczywistości rozszerzonej, aż po wejście do wirtualnych światów. Równolegle do tego możliwe jest przyciemnianie szyb.

(Foto: BMW)

Wyświetlacz BMW Head-Up w nowych modelach od 2025 r.

Koncern BMW Group jest w branży motoryzacyjnej pionierem w dziedzinie wyświetlaczy Head-Up. W BMW i Vision Dee projekcja na całej szerokości przedniej szyby umożliwia wyświetlanie informacji na największej możliwej powierzchni – która dopiero po włączeniu staje się rozpoznawalna jako wyświetlacz. Standardowo produkowany wyświetlacz BMW Head-Up rozciągający się na całą szerokość przedniej szyby będzie stosowany w modelach Nowej Klasy od 2025 roku.

(Foto: BMW)

Scenariusz powitalny z głosem i ikonami fizyczno-cyfrowymi

Cyfrowe doświadczenie zaczyna się jeszcze poza pojazdem za sprawą spersonalizowanego scenariusza powitalnego, który łączy elementy graficzne oraz efekty świetlne i dźwiękowe. Język naturalny służy jako najprostsza, najbardziej intuicyjna forma interakcji umożliwiająca doskonałe porozumienie między ludźmi a ich pojazdami. Reflektory i zamknięta atrapa chłodnicy BMW tworzą na jednolitej powierzchni fizyczno-cyfrową ikonę, co pozwala pojazdowi na uzyskanie różnych „wyrazów twarzy”. W ten sposób BMW i Vision Dee może rozmawiać z ludźmi i jednocześnie wizualnie wyrażać nastroje takie jak radość, zdziwienie czy aprobatę. BMW i Vision Dee może również wyświetlać obraz awatara kierowcy na bocznej szybie, aby jeszcze bardziej spersonalizować scenariusz powitalny.

(Foto: BMW)

Przyszłość BMW Group

jest elektryczna, cyrkularna (podążanie według schematu "take, make, waste" czyli zdobywanie surowców, ich transformację w produkt, a następnie jego zużycie i wyrzucenie) i cyfrowa. BMW i Vision Dee reprezentuje cyfrowy aspekt tego trio i będzie kamieniem milowym na drodze do kolejnej generacji pojazdów – nowej klasy modeli, które zostaną przedstawione w tym roku. (ms)