Radarowe mierniki prędkości
Zasadniczo głównym celem pomiaru prędkości jest oczywiście poprawa bezpieczeństwa na drogach
02.05.2021

Radarowe mierniki prędkości

Już od ponad 60 lat niespodziewany, charakterystyczny błysk ze „skrzynki” ustawionej przy drodze towarzyszy kierowcom, którzy jadą ze zbyt dużą prędkością. Historia pierwszych fotoradarów sięga roku 1959 gdy na terenie RFN ustawiono pierwsze tego typu urządzenia firmy Traffipax. Jeden z takich radarów jest prezentowany na wystawie w Muzeum Mercedes-Benz.


Pomysły, by sprawdzać prędkość przejeżdżających pojazdów, są prawie tak stare jak sam samochód. W swojej powieści science-fiction pt. „Podróż do innych światów” amerykański pisarz John Jacob Astor, który zginął w katastrofie Titanica, już w 1894 r. opisał, w jaki sposób policja może w przyszłości wykorzystywać seryjne zdjęcia do określania prędkości aut w ruch miejskim. Dzisiejsze rozwiązania z zakresu śledzenia prędkości bazują na zbliżonej zasadzie – rejestrują, kiedy pojazdy wjeżdżają i opuszczają monitorowaną strefę oraz obliczają średnią prędkość.

Pierwsze systemy pomiaru prędkości stosowane np. w Niemczech były jednak mobilne. Urządzenie pomiarowe emitowało fale radarowe, które były odbijane przez pojazdy – tak rejestrowano zmienioną częstotliwość i na tej podstawie można obliczyć prędkość samochodu.
W lutym 1959 r. policja w pobliżu Düsseldorfu po raz pierwszy użyła „jednostki radarowej VRG 2”. Wcześniej nie było możliwości dokładnego pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym.

Mercedes Benz
W Polsce przez pewien czas wiele gmin stawiało radary, skutecznie poprawiając swoje budżety

Bezpieczeństwo drogowe i finanse lokalnych władz

Zasadniczo głównym celem pomiaru prędkości jest oczywiście poprawa bezpieczeństwa na drogach. Z czasem gminy zdały sobie jednak sprawę, że kary za przekroczenie prędkości mogą także poprawiać lokalne finanse. Od tamtej pory wielokrotnie dochodziło do sporów dotyczących umiejscowienia fotoradarów: czy naprawdę są to szczególnie krytyczne punkty w ruchu drogowym? A może ich lokalizacje są wybierane pod kątem potencjału dochodów?
W Polsce przez pewien czas wiele gmin stawiało radary, skutecznie poprawiając swoje budżety.

Rozwój techniczny

Od czasu opracowania pierwszych radarowych urządzeń do mierzenia prędkości ponad 60 lat temu technika idzie naprzód – dziś istnieje wiele rodzajów stałych instalacji i mobilnych mierników. Obecnie, prędkości są rejestrowane m.in. za pomocą pętli indukcyjnych, radaru, lidaru oraz barier świetlnych. Jednocześnie kierowcom znacznie łatwiej jest kontrolować prędkość w samochodzie. Mają do dyspozycji na przykład tempomat, który Mercedes-Benz po raz pierwszy zaprezentował w klasie S z serii 116 oraz w sportowych modelach SLC z serii C 107 w 1975 r. Później uzupełniono go o funkcję „ogranicznika”, która umożliwiała ustawienie maksymalnej prędkości jazdy.

Mercedes Benz
Z biegiem czasu samochody wyposażano w coraz większą liczbę systemów pomagających w przestrzeganiu limitów prędkości


Dziś asystent ograniczeń prędkości w modelach Mercedes-Benz może rozpoznawać znaki drogowe za pomocą kamery i wykrywać obowiązujące ograniczenia prędkości nawet w niejasnych sytuacjach. Aktywowany przez kierowcę aktywny asystent odległości DISTRONIC automatycznie przetwarza te informacje i odpowiednio reguluje prędkość samochodu. (oprac. ww)