auto1
Niespodziewany efekt koronawirusa
Wzrasta popyt na auta dostawcze o DMC do 3,5 t
18.11.2020 ww

Niespodziewany efekt koronawirusa

Pandemia spowodowała skokowy wzrost popytu na wynajem samochodów dostawczych o DMC do 3,5 t. Zainteresowanie takimi autami było w trzecim kwartale aż czterokrotnie większe niż przed rokiem – wynika z danych platformy Carsmile. Abonamenty wyszły na wyraźne prowadzenie przed leasingiem. Platforma ujawnia, jaki samochód jest obecnie numerem jeden.


Epidemia koronawirusa oraz ograniczenia w działalności niektórych branż niespodziewanie zaowocowały zwiększeniem popytu na samochody dostawcze w abonamencie – do takiego wniosku prowadzą dane opublikowane przez platformę Carsmile, należącą do grupy OLX. Liczba odsłon wygenerowanych w trzecim kwartale br. przez użytkowników, którzy przeglądali ofertę małych aut dostawczych, była aż 4-krotnie większa niż w analogicznym okresie przed rokiem.
Cztery razy więcej chętnych na auta do przewozu towarów
- Dane te mogą wydać się zaskakujące, ale pomimo spowolnienia gospodarczego, zainteresowanie samochodami dostawczymi do 3,5 t jest znacząco większe niż przed rokiem. W październiku zawarliśmy cztery razy więcej umów wynajmu i leasingu tego typu pojazdów niż w styczniu. Udział aut użytkowych w ogólnej liczbie samochodów, które zostały wynajęte lub wyleasingowane przez Carsmile, wzrósł z kilku procent na początku roku do kilkunastu procent obecnie – mówi Łukasz Domański, prezes Carsmile.

Subskrypcji dwa razy więcej niż leasingu
Niespodziewana jest nie tylko skala wzrostu popytu na samochody dostawcze, ale też sposób, w jaki są one użytkowane.

Jeszcze do niedawna naturalną formą finansowania tego typu pojazdów był leasing. Widzimy jednak, że to się bardzo szybko zmienia. Większość. bo aż 66% kontraktów, które zawarliśmy w tym roku, miało formę subskrypcji. Oznacza to, że zaledwie jedna trzecia aut została wyleasingowana – zauważa Domański.
Jego zdaniem nałożyły się na to trzy czynniki. Pierwszym jest pandemia, która spowodowała, że wielu przedsiębiorców musiało dosłownie w dnia na dzień zaopatrzyć się w samochód dostawczy. Na drugim miejscu prezes Carsmile wymienia wzrost popularności usługi wynajmu samochodów, jaki obserwujemy w ostatnich latach w Polsce. Trzeci czynnik to rosnąca sprzedaż aut przez internet, która – szczególnie w czasie pandemii – ułatwia szybki zakup i odbiór auta. Według danych Samaru, w październiku zarejestrowano w naszym kraju 5,4 tys. nowych samochodów dostawczych o DMC do 3,5 t, co oznacza spadek o 6,6% w skali roku przy dwukrotnie większym spadku rejestracji samochodów osobowych (14,6%).

Budowlanka, kurierzy i sklepy
Analitycy platformy Carsmile sprawdzili, jakie branże stoją za zwiększonym popytem na samochody dostawcze w internecie. Zrobili to w oparciu o kody PKD wskazane przez użytkowników w wypełnionych formularzach. Zdecydowanym numerem jeden jest szeroko rozumiany sektor budowlany, a więc firmy świadczące usługi budowlane, remontowe, kanalizacyjne, elektryczne czy meblarskie. Na drugim miejscu, z wyrównaną liczbą wskazań, znalazły się firmy kurierskie i transportowe, a także sklepy stacjonarne oraz internetowe.

Wzrost popytu na usługi kurierskie spowodował, że wiele osób decyduje się na podjęcie pracy w tym zawodzie i pilnie potrzebuje samochodu. Mamy wielu tego typu klientów. Widać też, że branża gastronomiczna nie składa broni pomimo kolejnego lockdownu i przestawia się na dostawy posiłków – mówi prezes Carsmile.

Od 900 do 1800 zł miesięcznie, Citroen Jumper liderem
Ile kosztuje abonament na samochód dostawczy o DMC do 3,5 t? Przy założeniu, że umowa wynajmu jest zawierana na 3 lata, użytkownik dysponuje 10-proc. wkładem własnym oraz wybiera opcję „full”, czyli z ubezpieczeniem i serwisami, najtańsza obecnie w serwisie Carsmile – Daccia Dokker Van – kosztuje ok. 900 zł netto miesięcznie. Ten samochód chętnie wybierają m.in. kurierzy miejscy, przewożący drobne przesyłki. Na drugim biegunie mamy Forda Transita Custom Kombi, kosztującego ok. 1800 zł netto.

W październiku liderem Citroen Jumper
Na platformie Carsmile dostępnych jest obecnie 35 modeli samochodów zaliczanych do grupy dostawczych oraz vanów. Liderem w październiku okazał się Citroen Jumper. Wybrała go aż jedna trzecia przedsiębiorców, którzy w październiku zawarli umowę wynajmu lub leasingu. Citroen Jumper to „pełnowymiarowy” furgon, chętnie wybierany m.in. przez firmy transportowe.