Mercedes-Benz przełącza się na prąd
Pod hasłem „Electric First” Mercedes-Benz w ciągu najbliższych kilku lat będzie koncentrował się na stopniowym zwiększeniu udziału w swojej ofercie pojazdów w 100% elektrycznych
15.12.2020

Mercedes-Benz przełącza się na prąd

W 2022 r. oferta modelowa Mercedes-Benz będzie obejmować osiem w pełni elektrycznych modeli Mercedes-EQ. Globalna sieć fabryk Mercedes-Benz jest już gotowa do tej ofensywy i prowadzi integrację modeli Mercedes-EQ z seryjną produkcją w istniejących zakładach.

Produkcja modelu EQS – pierwszego elektrycznego luksusowego sedana Mercedes-Benz – wystartuje w pierwszej połowie 2021 r. w fabryce Factory 56 w Sindelfingen. Kolejne ważne kroki na drodze do stworzenia gamy modelowej neutralnej w zakresie emisji CO₂ to rozpoczęcie wytwarzania elektrycznego kompaktowego SUV-a EQA w fabryce w Rastatt (Niemcy) oraz zlokalizowanie produkcji EQB w węgierskim zakładzie w Kecskemét.

Elektryczna ofensywa

W 2021 r. nabywcy aut kompaktowych będą mieli do wyboru dwa w pełni elektryczne kompaktowe SUV-y z gwiazdą: EQA i EQB. Światowa premiera pierwszego z nich odbędzie się już w styczniu 2021 r.

W 2021 r. rozpocznie się też budowa modelu EQB; egzemplarze na światowy rynek będą powstawać w węgierskiej fabryce Mercedes-Benz w Kecskemét,
a dla nabywców z Państwa Środka – w zakładach BBAC w Pekinie. Trwają już odpowiednie przygotowania obu fabryk, w tym szkolenia pracowników i prace remontowe. Kompaktowy SUV EQB będzie pierwszym całkowicie elektrycznym seryjnym Mercedesem z Węgier i dołączy do wytwarzanych tam hybryd plug-in: CLA i CLA Shooting Brake. W Kecskemét, oprócz produkcji w niemieckiej fabryce Mercedesa w Rastatt, ma powstawać także Klasa A
z hybrydowym napędem plug-in.

Ponadto w pierwszej połowie 2021 r. w Factory 56 w fabryce Mercedes-Benz w Sindelfingen rozpocznie się produkcja elektrycznego luksusowego sedana EQS. To niezależny, w pełni zasilany prądem reprezentant gamy nowej Klasy S, który jako pierwszy skorzysta z nowej architektury Mercedes-Benz dla pojazdów elektrycznych klasy wyższej i luksusowej. Klasa S, a w przyszłości także Mercedes-Maybach Klasy S i EQS będą produkowane w Factory 56 na wspólnej linii, w sposób w pełni elastyczny. Także w drugiej połowie 2021 r. fabryka Mercedes-Benz w Bremie rozpocznie produkcję biznesowego sedana EQE; wkrótce potem budowa modelu ruszy w zakładzie w Pekinie. Fabryka w stolicy Państwa Środka będzie wówczas produkować łącznie cztery modele Mercedes-EQ na lokalny rynek.

Z kolei zakłady Mercedes-Benz w Tuscaloosie (USA) przygotowują się do produkcji SUV-ów na bazie modeli EQE i EQS; jej uruchomienie zaplanowano na 2022 r. Pojazdy będą powstawać na tej samej linii, co SUV-y z napędami konwencjonalnymi oraz hybrydowymi zespołami plug-in.

W 2022 r. Mercedes-Benz będzie wytwarzać łącznie osiem elektrycznych modeli Mercedes-EQ w siedmiu lokalizacjach na trzech kontynentach. W tym celu firma już na wczesnym etapie inwestowała w elastyczne rozwiązania i odpowiednie wyposażenie swoich zakładów na całym świecie, przystosowując je do przyszłościowych wymogów Przemysłu 4.0. Dzięki temu w fabrykach Mercedes-Benz AG pojazdy z różnymi typami napędu można wytwarzać równolegle i w krótkim czasie dopasowywać profil produkcji do zapotrzebowania. Elastyczność to decydujący czynnik, jeśli chodzi o spełnienie strategicznego celu osiągnięcia ponad połowy sprzedaży samochodów xEV, czyli hybryd plug-in i pojazdów elektrycznych, od 2030 r. i stopniowego zwiększania udziału aut w 100% zasilanych prądem.

Portfolio elektrycznych Mercedesów uzupełniają trzy modele smarta. EQ fortwo i EQ fortwo cabrio są produkowane w Hambach we Francji, a EQ forfour – w Novo Mesto w Słowenii. Kolejna generacja elektrycznych smartów będzie wytwarzana przez spółkę joint venture smart Automobile Co., Ltd. w Chinach – to wspólne przedsięwzięcie Mercedes-Benz AG i Zhejiang Geely Group (Geely Holding).

Kluczową technologią i pośrednim krokiem w kierunku stworzenia gamy aut
w pełni elektrycznych jest hybrydowy napęd plug-in. Już teraz oferta Mercedes-Benz obejmuje ponad 20 wariantów z takim napędem, a do 2025 r. będzie dalej poszerzona – ma wtedy obejmować ponad 25 odmian plug-inów. Z tego względu ich produkcja też odgrywa ważną rolę w globalnej sieci zakładów Mercedesa. Hybrydy plug-in już dziś zjeżdżają z linii montażowych w prawie wszystkich fabrykach samochodów Mercedes-Benz.

Globalna sieć produkcji akumulatorów

Za dostarczanie akumulatorów do elektrycznych modeli Mercedes-EQ odpowiada globalna sieć produkcji akumulatorów, dysponująca fabrykami na trzech kontynentach. Dwa zakłady w Kamenz (Niemcy) produkują akumulatory do hybryd, hybryd plug-in i pojazdów elektrycznych już od 2012 r. Druga fabryka w tym miejscu rozpoczęła działalność w 2018 r., a od 2019 r. wytwarza baterie do EQC. Od początku została projektowana jako neutralna pod względem emisji CO₂ i z myślą o realizacji tego celu korzysta m.in. z energii słonecznej, geotermalnej oraz własnej elektrociepłowni. Niedawno rozpoczęła się tam również produkcja akumulatorów do modelu EQA. Od chwili rozpoczęcia produkcji w Kamenz powstało już ponad milion akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych, hybryd plug-in oraz tych wyposażonych w instalację 48 V.

Mercedes Benz
Hala produkcyjna fabryki akumulatorów w Jaworze

W tym roku fabryka akumulatorów w Jaworze (Polska) rozpoczęła produkcję akumulatorów dla hybryd plug-in Klas C, E i S, a w przyszłym rozszerzy swoje portfolio o baterie do kompaktowych modeli Mercedes-EQ: EQA i EQB. Podobnie jak fabryka akumulatorów w Kamenz polskie zakłady od samego początku były projektowane pod kątem produkcji neutralnej pod względem emisji CO₂.

W przyszłości akumulatory będą wytwarzane także w dwóch zakładach
w Untertürkheim (Niemcy). W Hedelfingen trwają obecnie końcowe przygotowania do uruchomienia produkcji akumulatorów dla modelu EQS, który zacznie zjeżdżać z linii montażowej w pobliskim Sindelfingen w pierwszej połowie 2021 r. Będzie powstawać tam również system akumulatorów dla modelu EQE. Obecnie kolejna fabryka akumulatorów jest budowana w Brühl, gdzie w 2022 r. rozpocznie się wytwarzanie baterii do hybryd plug-in Mercedes-Benz.

W 2022 r. w fabryce Mercedes-Benz w Tuscaloosie (USA) ruszy produkcja SUV-ów na bazie modeli EQS i EQE. Obecnie w bezpośrednim sąsiedztwie budowana jest fabryka akumulatorów, która dostarczy baterie do obu tych samochodów.(ww)