Autostrada A2 jeszcze droższa
Przejazd całym odcinkiem Autostrady Wielkopolskiej od Świecka do Konina o długości 255 km kosztuje kierowców aut osobowych około 34 groszy za jeden kilometr
15.02.2021

Autostrada A2 jeszcze droższa

A2, jedna z najdroższych autostrad w Europie jest jeszcze droższa. Od poniedziałku 15 lutego 2021 roku zmianie uległy stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami Autostrady Wielkopolskiej na trasie Nowy Tomyśl – Konin. Koszt przejazdu odcinkiem autostrady A2 Świecko - Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian.

Administrator Autostrady Wielkopolskiej tłumaczy, że zmiana podyktowana jest rosnącymi kosztami utrzymania autostrady oraz wzrostem inflacji. Od poniedziałku 15 lutego stawka za przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem, a Koninem wynosi:

 

  • 23 PLN - Kat. 1 (motocykle i pojazdy osobowe o dwóch osiach)
  • 34 PLN - Kat. 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami)
  • 52 PLN - Kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami)
  • 80 PLN - Kat. 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż̇ trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami)
  • 230 PLN - Kat. 5 (pojazdy ponadnormatywne)

    Podane stawki zawierają podatek VAT, bowiem opłaty na koncesyjnych odcinkach autostrad w Polsce w przeciwieństwie do publicznych autostrad, są objęte 23-procentowym podatkiem od towarów i usług.

    Koszt przejazdu Autostradą Wielkopolska na trasie Świecko - Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian. Kierowcy pojazdów kategorii 1 płacą w tym przypadku 18 PLN za przejechanie 106 km. Oznacza to, że przejazd całym odcinkiem Autostrady Wielkopolskiej od Świecka do Konina o długości 255 km kosztuje kierowców aut osobowych około 34 groszy za jeden kilometr.

    Na poziom cen za przejazd płatnymi odcinkami Autostrady Wielkopolskiej wpływają realne koszty utrzymania, koszty obsługi kredytów oraz realizacja wieloletniego planu inwestycyjnego. Zmiana cen podyktowana jest również utrzymującą się presją inflacyjną. Z danych Eurostatu wynika, że wzrost cen detalicznych w Polsce wyniósł w 2020 roku 3,4 proc. i był najwyższy w całej Unii Europejskiej.

Wysokie standardy ochrony środowiska

Autostrada Wielkopolska finalizuje obecnie rozbudowę autostradowej obwodnicy Poznania. Do inwestycji złotówki nie dołożyli podatnicy ani budżet państwa. Cały projekt jest finansowany ze środków własnych koncesjonariusza, a jego koszt netto to 202 mln PLN. Od 20 grudnia 2019 roku autostradowa obwodnica stolicy Wielkopolski na odcinku 16 km, pomiędzy węzłami Poznań Zachód - Poznań Krzesiny ma przejezdne po trzy pasy ruchu w obu kierunkach. Ten etap inwestycji został zrealizowany po raz pierwszy w Polsce „pod ruchem”. Kierowcy w trakcie rozbudowy mieli do dyspozycji cały czas po 2 pasy ruchu w obu kierunkach. Przejezdność 3-pasmowej autostradowej obwodnicy uzyskana pół roku szybciej niż pierwotnie zakładano nie oznaczała końca jej rozbudowy. W 2020 roku zrealizowano budowę nowych i rozbudowę istniejących ekranów akustycznych, wymieniono bariery drogowe na węzłach autostradowych, a także wymieniono oznakowania pionowe i poziome. Zadbano także o nowoczesne, inteligentne oświetlenie rozbudowanej obwodnicy. Zainstalowano 1300 opraw oświetleniowych wykonanych w technologii LED. Ich podstawową zaletą jest lepsze doświetlenie pasa drogi oraz energooszczędność. Tego typu oświetlenie zużywa o połowę mniej energii elektrycznej w porównaniu z tradycyjnym oświetleniem sodowym.

Nowe rozwiązania

W 2020 roku Spółka wprowadziła zewnętrzne terminale płatnicze, umożliwiające płatności zbliżeniowe za przejazd autostradą bez konieczności podawania karty kasjerowi. Ponadto, rozbudowuje sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz opracowuje szereg rozwiązań sprzyjających ochronie środowiska.

Autostrada Wielkopolska pracuje obecnie nad wdrożeniem udogodnień dla kierowców podróżujących koncesyjnym odcinkiem A2 w zakresie elektronicznego poboru opłat, przy zastosowaniu odczytu tablic rejestracyjnych, tzw. videotollingu. Równolegle z nowym systemem zostanie wprowadzony program lojalnościowy dla kierowców.