Z Fiatem 125p na poziom europejski
Po 1956 roku pojawiało się coraz więcej okazji do zakupu aut na zachodzie Europy, głównie we Francji, która chętnie handlowała z nami na zasadach barterowych, co przy permanentnym braku dewiz było dla PRL-u bardzo korzystne.
Specyfika ówczesnych flot niewiele się jednak zmieniła w stosunku do minionych lat. Nadal samochody osobowe, w ilościach flotowych, wykorzystywane były wyłącznie w służbach i urzędach państwowych, a jednym z najliczniejszych ich użytkowników była Polska Zjednoczona Partia Robotnicza (PZPR) i jej terenowe oddziały.
Handel i przemysł posługiwały się głównie samochodami dostawczymi, a usługi „z dojazdem do klienta” były tylko teoretycznym terminem w książkach ekonomicznych. Popyt na wszelkie produkty, od spożywczych, przez AGD, do luksusowych był kilkakrotnie większy niż podaż, więc instytucja „przedstawiciela handlowego” nie istniała. Dziś auto służbowe kojarzy się głównie z przedstawicielami handlowymi, serwisantami i managerami wyższego szczebla. Wówczas aut służbowych, w większości z przypisanym im kierowcą, używali wyłącznie urzędnicy do wykonywania codziennych zadań danej instytucji.
Rola fleet managera, zwanego wówczas dyspozytorem, sprowadzała się głównie do kontroli stanu technicznego pojazdów i przygotowania codziennych grafików wyjazdów. Serwis samochodów odbywał się przeważnie na miejscu, w danej firmie, we własnym warsztacie samochodowym. Nawet firmy posiadające małe floty, 10 – 15 samochodowe, utrzymywały własne warsztaty. Było to konieczne dla zapewnienia flocie mobilności. Należy pamiętać, że samochody Warszawa psuły się dużo częściej niż dzisiejsze auta. Często już po przebiegu 50 – 70 tysięcy kilometrów kwalifikowały się do remontu kapitalnego. Naprawy bieżące były bardzo częste. Przełom w tej kwestii wprowadziły dopiero Polskie Fiaty 125p. Egzemplarze z pierwszych lat produkcji, prawidłowo eksploatowane, osiągały przebiegi grubo ponad 200 tysięcy kilometrów. Trafiały się też egzemplarze z przebiegami ponad 300 tysięcy kilometrów.
SAMOCHODY OSOBOWE W POLSCE | ||
Rok | Samochody osobowe zarejestrowane, ogółem | Samochody osobowe firmowe i służbowe (bez wojskowych) |
1956 1958 1960 1965 | 44 790 83 935 117 357 245 000 | 20 044 25 355 26 561 30 000 |