Polskie terenówki na bazie Poloneza
Zachował się jeden z BR-ów, dzisiaj w prywatnej kolekcji zabytków motoryzacji
14.05.2021

Polskie terenówki na bazie Poloneza

W 1981 roku w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji (PIMot.), na zlecenie warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych rozpoczęto prace projektowe nad nowym samochodem terenowym z napędem 4x4. W 1983 roku gotowy był pierwszy prototyp z otwartą karoserią, który nazwano
BR-83 (BR – Badawczo Rozwojowy, 83 – rok budowy). Dwa lata później powstał kolejny prototyp nazwany BR-85, tym razem z zamkniętą karoserią.

Większość elementów obu pojazdów pochodziło z samochodu FSO Polonez. Na przykład przednia oś BR była przerobionym mostem tylnym Poloneza. Fabryka rozpatrywała możliwość rozpoczęcia produkcji samochodów terenowych, widząc zapotrzebowanie rynkowe na pojazdy tego rodzaju. Jednak od planów do produkcji była długa droga, a w Polsce, wówczas państwie socjalistycznym, była sztucznie wydłużana przez centralne zarządzanie przemysłem.

Testy drogowe i terenowe obu BR-ów przeprowadzali kierowcy PIMot.-u. Prototypy dobrze sobie radziły w terenie, wykazywały jednak całą masę drobnych błędów konstrukcyjnych. Błędy te nie były wynikiem złej pracy inżynierów PIMot.-u, lecz powodowała je niezbyt trafna baza konstrukcyjna, czyli samochód Polonez. Na przykład podczas jazd w terenie kłopoty sprawiał zbyt mały prześwit spowodowany głównie niewielkimi, bo 13 calowymi kołami używanymi przez Fabrykę Samochodów Osobowych.

Projekt pozostał w sferze prototypów. Zachował się jeden z BR-ów, dzisiaj w prywatnej kolekcji zabytków motoryzacji.