Polonez pikap 4x4 – tylko prototyp
W latach 80. pracowano w Polsce nad kilkoma modelami osobowych i dostawczych samochodów terenowych. Jednym z nich był Polonez pikap 4x4. Prace nad nim rozpoczęto ok. 1985 roku. Gotowy prototyp zaprezentowano wioną 1988 roku.
Samochód ten miał nieco zwiększony rozstaw osi w porównaniu do wersji osobowej. W tylnym zawieszeniu zastosowano resory i amortyzatory z samochodu dostawczego Żuk oraz oś samochodu osobowego Polonez. Dzięki zmianom dokonanym w układzie kierowniczym, Polonez 4x4 był zwrotniejszy od osobowego. Prototyp dobrze sprawował się w terenie. Nie zdecydowano się jednak na produkcje seryjną. Jedyny egzemplarz prototypowy przetrwał do dziś i jest obecnie w rękach prywatnych.
Po 10 latach powrócono do idei terenowego Poloneza, konstruując model Analog. Jednak oba pojazdy niewiele łączyło konstrukcyjnie, poza nazwą i linią nadwozia.