Hillmany Minx dla „przewodniej siły narodu”
Hierarchia flotowa. Na pierwszym planie dwa amerykańskie Chevrolety i dalej radzieckie Wołgi
12.03.2021

Hillmany Minx dla „przewodniej siły narodu”

O markach i typach firmowych aut osobowych w drugiej połowie lat 40. najlepiej świadczą dane urzędowe. Takim było na przykład uchwała Rady Ministrów określająca, które auta są „typowe” – znaczyło to: najliczniej występujące we flotach firm urzędów państwowych. Za auta „nietypowe”, nie ujęte w cytowanej uchwale, uważano pojazdy zdobyczne, pozostałe u nas po działaniach wojennych.


(…) Uchwała Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów w sprawie gospodarki samochodowej (…) ustaliła, które pojazdy mechaniczne uważa się za typowe, a które nie. Typowe – to są te pojazdy, które będą służyć za wyekwipowanie etatowe jednostek służbowych. O stan tych samochodów należy specjalnie dbać, aby im zapewnić jak najdłuższą i racjonalną eksploatację. Samochody nietypowe zostaną stopniowo wycofane ze służby w państwowym taborze samochodowym. Za samochody typowe należy uznać:

I. Pojazdy mechaniczne osobowe:

1. Chevrolet Fleetmaster
2. Chevrolet Canada C8A
3. Citroen 11 BL
4. Fiat – Simca 8
5. Fiat 1100
6. Fiat 1100 L
7. Ford GPW
8. Skoda Tudor 1101
9. Willys (Jeep) MB
(…)

Miesięcznik „Motoryzacja” nr 7/1949

Potrzeby firm i urzędów państwowych były jednak nadal wielokrotnie większe od dostępności nowych samochodów. Rząd kupował więc samochody jakie były dostępne, bez większych analiz ich konstrukcji czy aspektów eksploatacji. W myśl takiej polityki do Polski trafiły w partiach: angielskie Humbery Snipe, Hillmany Minx i terenowe Land Rovery z zamkniętą karoserią. Te ostatnie, których dotarło do nas ok. 200 sztuk, ze względu na swoje właściwości trakcyjne zostały przekazane do terenowych kolumn transportu medycznego. Humbery Snipe – wozy wyższej klasy średniej – trafiły do wojewódzkich urzędów państwowych.
Pierwsze Hillmany Minx sprowadzono do Polski w latach 1949 – 1951. Była to partia około 100 samochodów przeznaczonych dla powiatowych i wojewódzkich komitetów Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, jak głosiła ówczesna propaganda – „Przewodniej siły narodu”. Cdn.

Land Rower
Na początku lat 50 - trzon floty transportu medycznego stanowiły angielskie Land Rovery