Fiat 125p – flotowa „sól ziemi”
Polski Fiat 125p w pełnej krasie
23.04.2021

Fiat 125p – flotowa „sól ziemi”

Uruchomiona w warszawskiej FSO w 1967 roku licencyjna produkcja Polskiego Fiata 125p dostarczała masowo samochody dla prawie wszystkich flot w naszym kraju. Te auta stawały się podstawą flot firmowych. To właśnie była flotowa „sól ziemi”, której odsetek sięgał 70 – 80% ogólnej liczby osobowych aut flotowych jeżdżących wówczas po naszych drogach.


Dla przykładu, czy ktoś pamiętający połowę lat 70. i początek lat 80., przypomina sobie inny milicyjny radiowóz niż Polski Fiat 125p, inną karetkę pogotowia niż Polski Fiat 125p czy inną taksówkę państwową?

Jedną z największych (jeżeli nie największą) flot Polskich Fiatów 125p posiadało wówczas Miejskie Przedsiębiorstwo Taksówkowe (MPT). Liczba samochodów w tej firmie szła w grube tysiące. Klimat tego przedsiębiorstwa oraz jego samochody można zobaczyć w serialu „Zmiennicy”, zrealizowanym przez polskiego króla krzywego zwierciadła Stanisława Bareję.

Obsługa flot pozostawała na starych zasadach. Przedsiębiorstwa posiadające nawet małe floty
10 – 20 samochodowe tworzyły własne warsztaty obsługi i naprawy. Było to o tyle ułatwione, że w grę wchodził samochód jednego typu, ewentualnie dwóch, jeżeli obok osobowych Polskich Fiatów 125p firma posiadał również dostawcze Żuki lub Nysy.

NowoczesnFlota
Zdjęcie reklamowe Fabryki Samochodów Osobowych. Poza dwoma autami na samym dole (Fiatem 127p i Zastawą 1100p) pozostałe można było spotkać w ówczesnych flotach


W pierwszej połowie lat 70. do flot różnych firm i urzędów państwowych trafiła również pewna liczba włoskich Fiatów częściowo montowanych w Polsce, przez co opatrzonych literą „p”. Mowa o Fiatach 131p i 132p. Były to samochody szybsze, mocniejsze i lepiej wyposażone od produkowanego u nas seryjnie 125p. Za sprawą tych cech uznawane były za bardziej prestiżowe. Potwierdzała to również poniekąd dużo wyższa cena tych aut.